Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari en Mercedes weerspreken geruchten over dwarsbomen Porsche en Audi

Audi en Porsche treden in 2026 toe tot de Formule 1, zij het als motorleverancier, zij het als zelfstandig constructeur. Althans, dat is waar we allemaal van uitgaan. Maar het is al lange tijd stil rond de Duitse giganten. Suggesties dat de bestaande motorleveranciers de boel bewust vertragen, spreken Mercedes en Ferrari tegen.

Audi en Porsche hebben allebei aangeven graag toe te willen treden tot de Formule 1 per 2026. Het gaat echter enkel nog om het uitspreken van een intentie, want een definitief akkoord ligt nog niet op tafel. De vraag rijst of de interesse nog steeds onverminderd groot is , maar ondertussen wordt er ook volop gesuggereerd dat de bestaande motorfabrikanten één en ander proberen te dwarsbomen. Zo zou men proberen de nieuwe (motor)regels uit te stellen, om zo het leven van Porsche en Audi zuur te maken. De teambazen van Ferrari en Mercedes, respectievelijk Mattia Binotto en Toto Wolff, reageren tegenover onder andere RacingNews365 desgevraagd op de aantijgingen. Binotto weet van niks: "Die geruchten ken ik niet en wij zijn dan ook juist heel positief over het vooruitzicht dat Porsche en Audi richting de Formule 1 komen. Het is geweldig om meer fabrikanten te hebben en zeker ook om de Volkswagen Groep in ons midden te hebben." Volgens Binotto hebben de huidige fabrikanten de aspirant-toetreders niet tegengewerkt, maar hebben ze concessies gedaan, juist om de nieuwelingen te kunnen verwelkomen: "We hebben de reglementen aan hen aangepast. We hebben de MGU-H opgegeven om hen te helpen, dat terwijl dat voor ons niet de beste optie was."

Mercedes-opperhoofd Toto Wolff heeft daar weinig aan toe te voegen, anders dan dat men juist niet wil dat de regels uitgesteld worden: "We willen gewoon dat de nieuwe reglementen staan. We hebben de MGU-H opgegeven, wat voor ons een groot offer was." Gevraagd naar waarom het dan nu zo lang stil blijft rond Audi en Porsche, kan Wolff alleen maar gissen: "Er werd ons gezegd dat we aan aan het einde van het jaar zeker de bevestiging zouden krijgen. Waarom dat nu nog niet het geval is geweest, geen idee", aldus Wolff. "Dit is een sport waarin reglementen voortdurend veranderen, dus daar kan je niet alles van af laten hangen." Maar volgens Wolff verdienen de bestaande fabrikanten wel een stukje duidelijkheid: "We hebben hen grote handreikingen gedaan. Ze hebben lange tijd hun rol gespeeld aan de onderhandelingstafel, maar ze hebben nog niks definitief toegezegd." Volgens Binotto ondertussen hangt één en ander nog af van de details van de nieuwe reglementen: "Waarom het zo lang duurt? Ik denk dat er tijd nodig is om de zaken goed aan te pakken. Dat geldt voor hen, voor ons, maar ook voor de FIA, dat de gesprekken over die regels leidt. Voor Audi en Porsche zullen nog zaken onduidelijk zijn en die zaken zullen besproken moeten worden en daar zal overeenstemming over moeten worden bereikt." Foto: Sean Bull Design

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'