Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari-update met name slecht nieuws voor Red Bull en Mercedes

Ferrari zet zijn zinnen op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap met een cruciale, laatste grote upgrade voor het seizoen van 2025. Op het circuit van Spa-Francorchamps introduceert het team een nieuwe achterwielophanging, die in synergie moet werken met de recent geïntroduceerde vloer. Matteo Bobbi legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit waar de Scuderia op inzet.

Hamilton Ferrari Mugello
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Ferrari staat op het punt zijn laatste grote upgrade van het seizoen 2025 te introduceren, een cruciale stap in de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Volgens F1-analist Matteo Bobbi is de nieuwe achterwielophanging, die in Spa wordt verwacht, de sleutel tot het ontsluiten van meer potentieel in combinatie met de recent geïntroduceerde vloer.

De upgrade volgt op een nieuwe vloer die het team twee races geleden al introduceerde. Dat onderdeel bleek een significante stap voorwaarts te zijn. "De nieuwe vloer die men heeft meegebracht is minder gevoelig voor de rijhoogte, maar zorgt alsnog voor meer downforce punten", legt Bobbi uit. "Dat heeft Ferrari de afgelopen twee races al veel geholpen, omdat ze op aerodynamisch gebied in een breder 'window' hebben kunnen werken."

De nieuwe achterwielophanging is ontworpen om deze filosofie te versterken en biedt het team meer flexibiliteit bij het vinden van de juiste afstelling. "Deze nieuwe achterwielophanging die men op Spa gaat brengen, is geen compleet nieuwe ophanging, maar een verbeterde versie. Ook op dat gebied wordt het window waarin je de achterwielophanging kunt laten opereren, breder", aldus Bobbi.

De kern van de upgrade is het vergroten van de operationele marge, waardoor de SF-25 consistenter kan presteren op verschillende circuits en in wisselende omstandigheden. Bobbi illustreert dit met een concreet voorbeeld.

Tekst gaat verder onder illustratie.

Meer speelruimte voor de engineers

"Laten we zeggen dat als voorbeeld de oude versie werkte van -5 tot aan +5 en bij de nieuwe ophanging heb je de ruimte om deze te laten opereren tussen -10 tot aan 10. Je hebt daardoor dus meer opties om de juiste setup te vinden. Het geeft het team meer speelruimte."

De veranderingen zullen voor het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn. "Van de buitenkant zul je niet veel verandering zien, alleen een nieuwe cover, maar de grootste verandering zit intern. Dat ga je dus niet écht zien." Ferrari heeft een eerste test met de nieuwe onderdelen afgewerkt tijdens een filmdag op Mugello, waarna de feedback van de coureurs essentieel zal zijn. "Daarna houdt het wel op met de upgrades, ik denk dat we nog maar kleine veranderingen krijgen te zien na deze grote verandering."

Hoewel de upgrade belangrijk is, tempert Bobbi de verwachtingen over een enorme sprong voorwaarts in rondetijd. "De verwachting is niet dat men een heel grote stap gaan maken, van wat ik begrijp verwacht men een winst van circa 0,1 tot maximaal 0,15 seconde."

Een dergelijke winst is volgens hem niet voldoende om de strijd met het dominante McLaren aan te gaan. "Dat is niet genoeg om het gat te dichten met Mclaren, maar wel genoeg om te vechten voor de tweede plek in het kampioenschap en deze positie ook in handen te houden", aldus Bobbi over de strijd die Ferrari voert met Mercedes en Red Bull.

De ware potentie van het pakket zal pas op het circuit duidelijk worden. "Het is wél nog even afwachten hoe de simulaties zich verhouden tot de realiteit op het circuit. Soms pakt een upgrade beter uit, soms minder. Met races in Spa en Hongarije nu, wordt in ieder geval op twee totaal verschillende circuits duidelijk waar Ferrari zal staan met de upgrade."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Jos Verstappen F1-wereld houdt adem in als Jos Verstappen oog in oog komt met 'lunatic'