FIA-baas: 'Formule 1 te complex en saai'

28 mrt. 14:31 Redactie

Jean Todt pleit voor meer actie tijdens Formule 1 races


FIA-preseident Jean Todt vindt dat er te weinig actie en spektakel te zien is tijdens Formule 1 races. De voornaamste oorzaken zijn de nieuwe regels en de gigantische verschillen in de budgetten van de diverse Formule 1 teams.

De GP van Australië kende slechts vijf inhaalacties, tegenover 37 een jaar eerder. Veel fans waren blij met de zege van Sebastian Vettel, maar hadden geen goed woord over voor de saaie optocht die de race zelf was.

Jean Todt vindt het uiterlijk van de nieuwe auto's geweldig, maar vindt de huidige generatie auto's veel te complex. "Op dit moment zijn er veel teveel hightech zaken in de sport die geen enkel nut hebben."

Een voorbeeld daar van is dat alle data direct vanaf het circuit wordt gedeeld met de fabrieken van de teams. Daar zitten tientallen engineers de data uit te pluizen om de set-up van de auto te verbeteren. 

"Het is een fascinerend proces, maar de grote vraag is of de Formule 1 daar bij gebaat is. We hebben actie en gevechten nodig op de baan. Dat neemt steeds verder af naarmate er meer geavanceerde technologie wordt toegevoegd aan de sport."

De F1-auto's van 2017 mogen er dan fantastisch uitzien, maar veel coureurs lieten al weten dat inhalen veel lastiger wordt. Door de toename van downforce en drag wordt de lucht achter de auto's dusdanig verstoord dat het zeer lastig is om dicht achter de voorganger te rijden. Jean Todt sluit zich bij Ross Brawn aan dat dit probleem opgelost moet worden, maar erkent dat inhalen altijd een lastig punt is geweest in de F1.

"In de F1 is het inhalen altijd een probleem geweest. Dit was twintig of dertig jaar geleden ook al zo. Toen waren auto's met nieuwe banden drie tot vier seconden sneller, maar kon de snellere coureur zijn voorganger ook niet voorbij komen."

"Dit jaar zal inhalen wederom lastiger worden. We hebben geprobeerd om met middelen als DRS het inhalen te bevorderen. De nieuwe regels maken inhalen lastiger, maar het is de keerzijde van deze snelle auto's met brede banden."

Liberty Media wil een commissie opstellen onder leiding van Ross Brawn om dit probleem te bespreken. Todt wil namens de FIA graag aanhaken, maar is wel duidelijk: De FIA bepaalt de regels, niet Liberty.

Foto: Williams F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen