Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA schuwt ingrijpen gedurende het Formule 1-seizoen 2022 niet

De Formule 1 heeft voor het komende seizoen een nieuw technisch reglement opgesteld met het doel om de auto's dichter bij elkaar te brengen. Mochten de nieuwe regels hier niet in voorzien, dan is de FIA niet bang om tijdens het seizoen nog regels te wijzigen.

Het Formule 1-seizoen van 2021 was een van de meest spannende seizoenen in jaren. Max Verstappen en Lewis Hamilton streden tot de laatste ronde van de laatste race voor het wereldkampioenschap, waarbij de Nederlander uiteindelijk aan het langste eind trok. In 2022 ondergaat de sport grote veranderingen voor wat betreft het technische reglement, maar het seizoen van vorig jaar overtreffen wordt verdraaid lastig, denkt Nikolas Tombazis. Hij is voor de FIA verantwoordelijk voor alle eenzitter-klasses en heeft duidelijke doelen voor het komende F1-seizoen. "Het is moeilijk om voor te stellen dat we dit seizoen kunnen overtreffen in het eerste jaar van de nieuwe reglementen", zegt Tombazis in gesprek met het Duitse Auto, motor und Sport . "Maar het is belangrijk dat we de twee doelen bereiken die we onszelf hebben gesteld." "Het veld dichter bij elkaar brengen en het gemakkelijker maken om een andere auto te volgen. In 2021 zat er ongeveer drie seconden per ronde tussen de eerste en de laatste coureur. We hopen dat het tegen het einde van dit jaar nog maar anderhalve seconden zal zijn."

FIA wil herhaling 2009-seizoen voorkomen

Tombazis heeft eerder gewerkt als Chief Designer voor het team van Ferrari en is zich daardoor bewust van de valkuilen die nieuwe reglementen met zich mee kunnen brengen. Er bestaat nog steeds een kans dat sommige teams in het begin een voorsprong zullen hebben, maar de FIA-man verwacht niet dat een dergelijke voorsprong van lange duur zal zijn. "De auto's zullen snel dichter bij elkaar komen als duidelijk wordt wat werkt en wat niet werkt", aldus Tombazis. De Griek verwacht dan ook geen herhaling van het seizoen van 2009. Brawn GP wist toen in het begin van het jaar zoveel voordeel te halen uit de nieuwe regels dat het team beide wereldkampioenschappen wist te winnen. Tombazis legt uit wat er toen misging. "De doelstellingen waren correct, net als de basismaatregelen om ze te bereiken. De fout was dat de teams te veel vrijheid kregen. Dat is de reden waarom de doelstellingen uiteindelijk niet werden gehaald." Mocht er dit jaar onverhoopt toch een team zijn wat veel voorsprong heeft op de rest, dan schroomt de FIA niet om in te grijpen. "Ik verwacht in de loop van het seizoen aanpassingen, mocht het niet naar wens verlopen", aldus Tombazis.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie