Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA verwijst verwijt Verstappen naar de prullenbak na GP van de Eifel

Door de kapotte auto van Lando Norris kwam de safety car tijdens de Grand Prix van de Eifel op de baan. Onnodig, zo dacht Max Verstappen, die niet veel later terecht werd gewezen door FIA-wedstrijdleider Michael Masi.

Max Verstappen en Lewis Hamilton verdwenen tijdens de Grand Prix van de Eifel aan de horizon. Op een gegeven moment had het duo een minuut voorsprong op nummer drie Daniel Riccciardo en leek het erop dat ze bijna het hele veld op een ronde zouden gaan zetten. Dat veranderde echter toen de Renault-motor van Lando Norris er na lang tegensputteren mee ophield. Hij parkeerde zijn auto langs de baan, ogenschijnlijk op een plek waar zijn McLaren-bolide snel opgeruimd kon worden, waarbij een tijdelijke virtuele safety car voldoende leek. Michael Masi, de wedstrijdleider van de FIA, koos echter voor de normale safety car, die vervolgens heel lang op de baan reed, tot lichte frustratie van Max Verstappen. Via de boordradio klaagde hij meerdere malen over de lengte van de safety car periode. Volgens de Red Bull-coureur begon het gevaarlijk te worden, omdat zijn banden af begonnen te koelen. Direct na de race sprak Verstappen nogmaals zijn bedenkingen uit over de situatie. "Ik denk niet dat de safety car nodig was. Een virtuele safety car was genoeg geweest, maar ik denk dat ze de race spannender willen maken omdat de gaten te groot waren", zo was de Nederlander kritisch op de beslissing van de wedstrijdleider op de Nurburgring. Masi ontkent echter dat hij en zijn team de race spannender wilden maken. Hij legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit waarom de safety car op de baan kwam voor de gestrande bolide van Norris. "Ten eerste kwam er rook en vuur uit de auto van Lando", zo verklaart de Australiër. "Ten tweede leek het erop dat het lastig werd om de auto van Norris via de opening kon worden opgeruimd, het was namelijk erg krap." Daarom koos hij voor een safety car: "In plaats van dat we moesten reageren terwijl de situatie zich ontwikkelde, kozen we voor de safety car. Op die manier kon er in een keer met de situatie worden omgesprongen, het was de veiligste oplossing onder die omstandigheden", aldus de wedstrijdleider, die wel toegeeft dat de safety car wat langer dan gepland op de baan bleef. "Volgens de sportieve regels moet de safety car alle bolides op achterstand voorbij laten. Dat was het geval voor alle coureurs vanaf positie zes. Een auto of tien moesten zichzelf van een ronde achterstand ontdoen, waardoor de safety car periode wat langer was dan we eigenlijk van te voren hadden ingeschat." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"