Formule 1 Grand Prix van Japan 2017

Een van de weinig overgebleven 'traditionele' wedstrijden is de Grand Prix van Japan. Op het verbluffend mooie Suzuka Circuit wordt er sinds 1987 al elk jaar gereden, op 2007 en 2008 na. In deze jaren werd de Grand Prix van Japan gereden op het circuit van Fuji, dat kort daarvoor was overgenomen door Toyota en volledig was gerenoveerd door Hermann Tilke. Kort daarna kreeg Toyota het moeilijk door de wereldwijde economische crisis, waardoor de Grand Prix van Japan weer terugkeerde naar Suzuka in 2009, waar sindsdien zonder onderbreking weer gereden wordt. Dit jaar wordt de Japanse Grand Prix gehouden op 8 oktober 2017.

Formule 1 Grand Prix van Japan 2

Het Suzuka Circuit in Japan

Het circuit van Suzuka ligt, logischerwijs, nabij Suzuka. Het circuit is ontworpen door de Nederlander John Hugenholtz in de jaren '60. Het circuit werd ontworpen als testbaan voor Honda, maar werd al snel gebruikt voor officiële wedstrijden. De Formule 1 streek in 1963 neer in Suzuka, maar die wedstrijd telde nog niet mee voor het kampioenschap. De eerste Formule 1-wedstrijd die meetelde voor het kampioenschap werd gehouden in 1987.

Suzuka onderscheidt zich van bijna alle circuits ter wereld door haar lay-out. Het is één van de weinige circuits ter wereld dat in een 'achtvorm' gebouwd is. Door middel van een viaduct tussen bocht negen en tien rijden de coureurs onder het rechte stuk tussen bocht veertien en vijftien door. Daarnaast is de bochtencombinatie tussen bocht twee en zeven bijna nergens anders op de wereld te vinden. Tijdens deze snelle bochtencombinatie slingeren de coureurs zichzelf een weg naar boven, waar een blinde bocht naar links ligt. Deze eerste sector wordt door bijna alle coureurs gezien als de beste sector van alle circuits op de huidige Formule 1 kalender.

Het circuit is 5,807 kilometer lang en heeft 17 bochten. Tijdens een Formule 1 Grand Prix leggen de coureurs 307,573 kilometer af over 53 ronden. De Grand Prix heeft een gemiddelde duur van ongeveer 1 uur en 30 minuten. Het ronde record van 1:31.540 stamt uit 2005 en is afkomstig van Kimi Raikkonen, destijds rijdend voor Ferrari.

Magistrale inhaalacties geen uitzondering op Suzuka

Het is lastig om in te halen op het circuit van Suzuka. Door de vele bochten die vaak kort op elkaar volgen in combinatie met de geringe breedte van het circuit moeten coureurs vaak tot het uiterste gaan. Op Suzuka wordt daarom nooit heel veel ingehaald, maar bijna inhaalacties zijn wel om in te lijsten. De laatste chicane, bij het uitkomen van de legendarische 130R, is een uitgelezen mogelijkheid om iemand uit te remmen. Het rechtste stuk is vrij kort, maar buitenom bij bocht één is ook een mogelijkheid, liet Max Verstappen zien in 2015. Ook de hairpin (bocht elf) is een mogelijkheid, echter is de snelheid in de aanloop naar de hairpin laag, wat het inhalen bemoeilijkt. Hopelijk gaan we een paar strakke acties zien in de editie van 2017!

Tijdschema GP Japan 2017

SessieDatumTijd (NL)
Eerste vrije trainingvrijdag 6 oktober 201703:00 - 04:30
Tweede vrije trainingvrijdag 6 oktober 201707:00 - 08:30
Derde vrije trainingzaterdag 7 oktober 201705:00 - 06:00
Kwalificatiezaterdag 7 oktober 201708:00 - 09:00
Racezondag 8 oktober 201707:00 - 09:00

Grand Prix winnaars laatste 10 edities GP Japan

  • 2016 Nico Rosberg (DUI) Mercedes 
  • 2015 Lewis Hamilton (GBR) Mercedes 
  • 2014 Lewis Hamilton (GBR) Mercedes 
  • 2013 Sebastian Vettel (DUI) Red Bull-Renault 
  • 2012 Sebastian Vettel (DUI) Red Bull-Renault 
  • 2011 Jenson Button (GBR) McLaren-Mercedes 
  • 2010 Sebastian Vettel (DUI) Red Bull-Renault 
  • 2009 Sebastian Vettel (DUI) Red Bull-Renault 
  • 2008 Fernando Alonso (SPA) Renault 
  • 2007 Lewis Hamilton (GBR) McLaren-Mercedes

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen