© Red Bull Contentpool

Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk 2018

De Grand Prix van Oostenrijk is een Grand Prix met een lange, niet altijd vlekkeloos verlopen, historie. Hoewel de Grand Prix vaak onder druk heeft gestaan, is de wedstrijd sinds 1970 al 30 keer verreden. De ligging van het circuit is fenomenaal en de Grand Prix van Oostenrijk levert daarom altijd schitterende plaatjes op. Dit jaar wordt de Grand Prix gehouden op 1 juli 2018.

Formule 1 GP van Oostenrijk 2018

De Red Bull Ring in Oostenrijk

De Red Bull Ring in Oostenrijk is al onder vele namen te boeken gegaan. Het circuit stond als de Österreichring in 1970 voor het eerst op de kalender. Ook toen had het circuit slechts negen bochten, die vaak vloeiend in elkaar overliepen. Hierdoor werden vaak hoge snelheden gehaald en was de motor zeer belangrijk op het circuit.

In 1977 werd een chicane in de eerste bocht aangelegd om de snelheid te verlagen. Dit was echter niet genoeg en in 1987 vertrok de Formule 1 uit Oostenrijk. Het circuit werd te gevaarlijk bevonden en moest eerst verbouwd worden.

Dit gebeurde uiteindelijk in 1995. Het circuit werd ingekort, de bochten werden scherper gemaakt en duidelijk onderscheiden van elkaar. Hierdoor moesten de coureurs vaker afremmen en lag de gemiddelde snelheid over een ronde lager. Ook werden de uitloopstroken verbreed en kwam het publiek verder van de baan te zitten om de veiligheid te garanderen. In 1997 was de Grand Prix van Oostenrijk weer terug op de kalender, ditmaal op de A1-Ring.

Dit duurde echter niet al te lang. In 2004 werd de Grand Prix alweer geschrapt, omdat het circuit kampte met geldproblemen. Lange tijd zag het er niet naar uit dat er ooit nog een wedstrijd zou worden verreden op het circuit. Plannen voor de sloop van het circuit waren zelfs al in de maak toen de drankjesfabrikant Red Bull het circuit overnam in 2013. Het circuit werd volledig opgelapt en omdat Red Bull al een tijd in de Formule 1 meeliep, werd er meteen een contract getekend met Bernie Ecclestone. Vanaf 2014 staat de Grand Prix van Oostenrijk weer op de kalender, maar nu wordt deze verreden op de Red Bull Ring.

De Red Bull Ring is 4,326 kilometer lang en heeft de minste bochten van alle Formule 1 circuits op de huidige kalender, namelijk negen. Tijdens de wedstrijd rijden de coureurs 71 ronden en leggen daarmee in totaal 307,146 kilometer af. De snelste ronde op het in 2014 heropende circuit (dat in lay-out niet veranderd is ten opzichte van de A1-Ring) is een 1:08.337, gereden door Michael Schumacher in de Ferrari in 2003.

Controverse in Oostenrijk

De meest controversiële jaren uit de geschiedenis van de Grand Prix van Oostenrijk waren 2001 en 2002. In deze jaren reden Rubens Barrichello en Michael Schumacher voor Ferrari. Schumacher was duidelijk de nummer één in het team en gebrand om wereldkampioen te worden.

Barrichello reed in 2001 op de tweede positie en hem werd verteld dat hij Schumacher, die op dat moment derde lag, voorbij moest laten zodat hij zoveel mogelijk punten kon scoren voor het kampioenschap. De nummer één (David Coulthard) was te ver weg, maar een tweede positie leverde Schumacher twee punten meer op dan de derde positie. Dit leverde Ferrari wat kritiek op, maar niemand vond het schokkend genoeg om er een groot punt van te maken.

In 2002 ging Ferrari echter nog een stapje verder. Exact dezelfde situatie deed zich voor, echter waren er twee grote verschillen met het jaar ervoor. Het eerste verschil was dat Barrichello deze keer aan de leiding reed en Schumacher op plaats twee reed. Het tweede verschil was dat Schumacher in 2002 oppermachtig was en vier van de eerste vijf wedstrijden had gewonnen. Ook nu kreeg Barrichello de opdracht om Schumacher te laten passeren, maar nu voor de overwinning in de wedstrijd. Rubens Barrichello liet Schumacher uiteindelijk met veel tegenzin nét voor de finish voorbij en eindigde maar een tiende achter zijn teamgenoot. Op het podium was er enkel gefluit en boe-geroep hoorbaar voor Schumacher, die zijn hoofd beschaamd liet hangen tijdens de podiumceremonie.

De controversiële actie van Ferrari was voor Rubens Barrichello aan het eind van het seizoen nog pijnlijker. Michael Schumacher pakte dat jaar de titel met maar liefst 67 punten voorsprong, op uitgerekend zijn teamgenoot Barrichello. Rubens was beroofd van zijn overwinning (hij won uiteindelijk slechts 11 keer in zijn gehele carrière) voor een nutteloze reden.

Ferrari werd voor deze actie op de vingers getikt door de FIA en de regels werden direct aangepast. Vanaf die wedstrijd in 2002 mogen teams geen 'team-orders' meer uitgeven aan hun coureurs als het om de overwinning in de wedstrijd gaat.

Tijdschema GP Oostenrijk 2018

SessieDatumTijd (NL)
Eerste vrije trainingvrijdag 29 juni 201810:00 - 11:30
Tweede vrije trainingvrijdag 29 juni 201814:00 - 15:30
Derde vrije trainingzaterdag 30 juni 201811:00 - 12:00
Kwalificatiezaterdag 30 juni 201814:00 - 15:00
Racezondag 1 juli 201814:00 - 16:00

Grand Prix winnaars laatste 10 edities GP Oostenrijk

  • 2017 Valtteri Bottas (FIN) Mercedes
  • 2016 Lewis Hamilton (GBR) Mercedes 
  • 2015 Nico Rosberg (DUI) Mercedes 
  • 2014 Nico Rosberg (DUI) Mercedes 
  • 2003 Michael Schumacher (DUI) Ferrari 
  • 2002 Michael Schumacher (DUI) Ferrari 
  • 2001 David Coulthard (GBR) McLaren-Mercedes 
  • 2000 Mika Hakkinen (FIN) McLaren-Mercedes 
  • 1999 Eddie Irvine (GBR) Ferrari 
  • 1998 Mika Hakkinen (FIN) McLaren-Mercedes 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen