Formule 1 kan veel leren van Indycar

30 mrt. 11:46 Redactie

Indycar presenteert computermodel van 2018 bolide


De Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1, de Indycar, presenteerde nieuwe beelden van het ontwerp van de 2018 bolides. Doelstelling van de Amerikanen is om een auto neer te zetten waarmee echt geracet kan worden. Zowel op de circuits als op de ovals. Iets waarvan de Formule 1 nog veel kan leren.

Het principe van Indycar is een stuk eenvoudiger dan dat van de Formule 1. De teams krijgen allemaal de beschikking over een chassis van Dallara en de keuze uit twee motoren. Een Chevrolet of Honda 2.2 liter V6 motor. Beide motorleveranciers mogen de auto's op een aantal punten uitrusten met een aerodynamisch pakket dat afwijkt van het basisontwerp. Voor de ovals is er een low-wing configuratie waarbij de auto's voorzien worden van een andere voor- en achtervleugel om zowel de snelheid als de veiligheid te vergroten. 

Kostenbeheersing staat centraal in Indycar, waardoor de budgetten voor de topteams tussen de $15 en $20 miljoen Dollar liggen voor één volledig seizoen racen. In de Formule 1 draaien de topteams hun hand niet om voor budgetten van meer dan 400 miljoen euro! Een Indycar bolide kost $3 miljoen, daar waar een door een topteam in de F1 ontwikkelde bolide meer dan $125 miljoen kost!

indycar

Momenteel legt het ontwerpteam de laatste hand aan het definitieve ontwerp van de 2018 bolides. "We zijn nog hard aan het werk, maar de resultaten zijn veelbelovend. De auto ziet er geweldig uit en de data over de prestaties voldoet aan onze verwachtingen." laat Indycar president Jay Frye weten. In het bovenstaande ontwerp zijn de verschillen tussen het huidige en het nieuwe design zichtbaar gemaakt, waarbij de transparante vlakken het oude ontwerp weergeven

De verschillen met de Formule 1 zijn groot, maar zorgen er wel voor dat er close racing kan plaatsvinden. Bij het ontwerp ligt de focus ook niet om zoveel mogelijk downforce te halen door extra vleugel, maar door het aanpassen van de onderkant van de auto.

"We willen meer downforce creëren via de onderkant van de auto. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van het racen toeneemt en inhalen mogelijk is doordat de lucht achter de auto minder verstoord wordt." laat Tino Belli weten.

indycar 2018

Juist op dat vlak zit een groot verschil met de huidige Formule 1 auto's. Deze zijn juist voorzien van grotere voor - en achtervleugels, een bredere vloer en bredere banden. Als gevolg hiervan klagen coureurs dat close racing onmogelijk is geworden. 

Indycar kiest er juist voor om de voor- en achtervleugel een kleiner oppervlakte te geven. Op de stratencircuits en kleine ovals wordt de achtervleugel wel lager en breder. Extra toevoegingen zoals de vinnen op de sidepods worden verwijderd.

Het is opvallend om te zien hoe groot het verschil in filosofie is tussen de Amerikanen en de Formule 1. In de F1 draaide het de afgelopen jaren alleen maar om het genereren van meer downforce en snellere rondetijden. Het race zelf en het entertainment werd daarbij vergeten. In Amerika draait men het om: Spanning en actie op de baan is belangrijker dan een rondetijd die twee seconden sneller is. Bij het ontwerp van de auto's wordt er dan ook zoveel mogelijk rekening gehouden met de mogelijkheden om close racing toe te passen. 

In de Formule 1 staat kostenreductie en een budgetplafond centraal. Iets dat voor veel topteams onacceptabel is. Een aantal autofabrikanten dreigt zelfs om de sport te verlaten als de budgetten gereduceerd worden. De grote vraag is welke invloed de nieuwe Amerikaanse eigenaren van Liberty Media hebben op de toekomst van de Formule 1 en het ontwerp van de auto's.

Foto's Indycar.com

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen