Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 neemt afscheid van verschillende mensen en zaken

Het is de laatste zondag in de Formule 1 voor een aantal mensen en zaken. Deze dingen zien we in 2022 niet meer terug.

Terwijl iedereen vooral gefocust is op de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, zijn er enkele andere zaken die misschien (te) onderbelicht blijven. Na deze zondag zal de Formule 1 namelijk nooit meer hetzelfde zijn, omdat we een aantal prachtige mensen en zaken zullen verliezen. Een overzicht.

Kimi Raikkonen

Na ruim 350 races zwaait Kimi Raikkonen na deze zondag af. De Fin vond het na twintig jaar wel goed geweest in de Formule 1 en hangt na 353 raceweekenden zijn helm aan de wilgen. Hij wist 18 polepositions, 103 podiums en in totaal 21 overwinningen te scoren. De kroon op zijn werk was natuurlijk die wereldtitel, in 2007, die hij in dienst van Ferrari haalde. Tot op de dag van vandaag is hij de laatste Ferrari-kampioen. Kimi kwam na een enorm korte juniorcarrière, van 23 races, al in een Formule 1-bolide terecht. Zijn talent stond buiten kijf, maar velen vonden het veel te vroeg voor de overstap naar de koningsklasse. De Fin en Peter Sauber hadden daar maling aan en in 2001 mocht hij zijn Formule 1-debuut maken voor het Sauber-team. Een jaar later reed hij al voor het grote McLaren, nadat landgenoot Mika Hakkinen zijn pensioen aankondigde. Uiteindelijk zou hij na vijf seizoenen McLaren de overstap maken naar het grote Ferrari, waar hij Michael Schumacher verving. Hij werd meteen kampioen, maar kon dat kunstje nooit meer herhalen. Na drie jaar Ferrari ging hij er twee jaar tussenuit, omdat hij werd vervangen door Fernando Alonso. In 2012 keerde hij echter terug in de koningsklasse bij het Lotus-team, om vervolgens in 2014 weer terug te keren bij Ferrari. Als teamgenoot van in eerste instantie Alonso en later Sebastian Vettel stond hij vooral in de schaduw van de ander. In 2018 wint hij na vijf seizoenen eindelijk weer een race voor de Italianen, kort na zijn aangekondigde afscheid. Hij vertrok voor drie jaar naar Alfa Romeo, waar hij dit weekend dus zijn laatste F1-race ooit zal rijden. Check hieronder zijn afscheidsvideo, die hij zelf heeft ingesproken.

1469744039754829824

As we prepare to say goodbye to Kimi at his final race.... The Iceman, in his own words #AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/g9BpZyuDhC — Formula 1 (@F1) December 11, 2021

Antonio Giovinazzi

Hij zal misschien door minder wat minder mensen worden herinnerd zoals Raikkonen, maar ook Antonio Giovinazzi neemt afscheid van de Formule 1. Dat doet hij na drie jaar, want in 2019 kwam hij fulltime voor de Italiaanse renstal rijden. In totaal kwam hij tot 62 races, samen met de eerste twee races van 2017. Toen viel hij in voor de geblesseerde Pascal Wehrlein. De Italiaan boekte door de jaren heen progressie, maar een onbetwiste indruk maken deed hij nooit. Het materiaal waarin hij reed maakte dat ook niet echt mogelijk, maar Giovinazzi zal niet te boeken ingaan als een verloren talent. Hij liet zich van tijd tot tijd gelden, maar wist in 61 races tijd (tot aan de GP van Abu Dhabi) slechts negen keer in de punten te eindigen. Zijn beste finishpositie was de vijfde plek in Brazilië, 2019. Hij wordt vervangen door Guanyu Zhou, die samen met een grote zak geld de overstap maakt van de Formule 2, waar hij de afgelopen drie seizoenen reed. Giovinazzi wees naar het geld, dat volgens hem regeert in de sport. Als Ferrari-'junior' zal Gio ongetwijfeld nog verbonden blijven aan de Formule 1, maar ook zullen we hem volgend jaar in de Formule E mogen bewonderden. Daar heeft hij namelijk een contract getekend. Ciao bella, Antonio. Grazie per tutti.

Jean Todt

FIA-baas Jean Todt zwaait ook af. Na zestien jaar als FIA-president zal hij plaatsmaken voor een nieuwe. Wie dat wordt, wordt volgende week bekend. De Fransman zorgde er de afgelopen jaren voor dat de sport opnieuw grote stappen kon maken, vooral op het gebied van de veiligheid.

De huidige generatie auto's

In 2014 begon het hybride tijdperk. Dat tijdperk gaat ook volgend jaar verder, maar wel met compleet nieuwe auto's. De motoren blijven hetzelfde, maar alles daaromheen verandert helemaal. Een nieuw technisch regelboek werd de afgelopen jaren samengesteld. In 2021 moesten die regels in werking treden, maar vanwege de onzekerheden omtrent corona werd dit een jaar uitgesteld. De nieuwe wagens moeten ervoor zorgen dat het racen beter wordt. Er moet minder invloed zijn van vuile lucht, waardoor de coureurs elkaar beter kunnen volgen en inhaalacties makkelijker in te zetten zijn. Bovendien moeten de regels er, in samenwerking met het budgetplafond, voor zorgen dat het Formule 1-veld in elkaar schuift en de strijd nog spannender wordt.

De 13 inch banden

Samen met die nieuwe auto's, zien we ook nieuwe banden. Sinds de jaren '60 waren racebanden met 13 inch velgen de standaard, maar vanaf volgend jaar zal de koningsklasse overstappen naar 18 inch velgen. De nieuwe banden moeten ervoor zorgen dat de banden 'preciezer' reageren op de input van de coureurs. Tegelijkertijd moet het er ook voor zorgen dat het veld dichter op elkaar komt en oververhitte banden moeten minder snel voorkomen. In de onderstaande video legt Pirelli het een en ander uit!

0Ll-0KGzVMo

Honda

Na een periode van 7 jaar in de sport verdwijnt ook de naam Honda (weer) uit de Formule 1. In 2015 keerden ze terug als motorleverancier van Honda. Dat werd geen onverdeeld succes, maar toen men na een lastige periode in zee ging met Toro Rosso en later Red Bull werd de stijgende lijn snel ingezet. Samen met Red Bull won Honda de afgelopen drie jaar een prachtig aantal races: 16. In Abu Dhabi hopen ze daar nummer 17 aan toe te kunnen voegen. Op die manier zou Verstappen kampioen worden en kan Honda in stijl afscheid nemen van de sport. Het moederbedrijf wil zich namelijk gaan richten op verduurzaming, en in die strategie past de Formule 1 niet. Ook wil men het personeel dat nu aan de Honda F1-motor werkt graag inzetten voor dat andere doeleinde. Na dit jaar zullen de Japanners nog steun geven aan Red Bull, dat de komende jaren binnenshuis verder gaat met de Honda-motor. Vanaf 2023 zal Red Bull het echter helemaal alleen moeten doen.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden