Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-teams incasseren flinke tik door nieuwe regelwijzigingen

Door de technische regelwijzigingen voorafgaand aan het seizoen 2023 zullen de F1-teams op zoek moeten gaan naar flink wat rondetijd om goed te maken.

Vorig jaar gingen de technische reglementen volledig op de schop, maar door onverwachte bijeffecten, met name het fenomeen porpoising, zijn er op weg naar 2023 toch weer wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Alhoewel, klein? De teams incasseren allemaal een aanzienlijke tik door de aanpassingen.

Halve seconde verlies

De vloerranden van de Formule 1-bolides moeten, om porpoising tegen te gaan, namelijk 15 millimeter worden verhoogd. Ook de 'keel' van de diffuser moet om dezelfde reden worden verhoogd. Volgens Nikolas Tombazis, namens de FIA verantwoordelijk voor alles wat met de single seaters te maken heeft, kost dat aanzienlijk wat tijd. "We hebben de juiste keuze gemaakt", zo doelt hij in gesprek met Autosport op de regelwijzigingen. "We hebben zowel op de korte als de middellange termijn een pragmatische oplossing gevonden. Deze zal porpoising niet volledig doen verdwijnen, maar het zal wel minder worden." "De teams zullen 15 à 20 punten downforce verliezen door de wijzigingen. Dat komt overeen met ongeveer een halve seconde aan rondetijd, iets in die richting", aldus Tombazis, die denkt de teams er netto door de ontwikkeling toch op vooruit zullen gaan. "De ontwikkeling van de bolides zal dat echter waarschijnlijk goed maken." Bij F1 vindt men echter dat de FIA met de invoering van de nieuwe regels overdrijft, zo liet een kopstuk weten .

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen