Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 wil racekalender op de schop gaan gooien voor het klimaat

Nog niet volgend jaar, maar verder in de toekomst moet de Formule 1-kalender er anders uit gaan zien. Dat is een van de doelen van de Formule 1 op weg naar een betere, klimaatneutrale sport in 2030. Dat staat in het rapport dat de Formule 1 deze dinsdag heeft gedeeld. Er wordt nog veel meer gedaan voor het klimaat en voor meer diversiteit in de sport.

In 2019 kwam de Formule 1 met het initiatief om een betere, duurzamere sport te worden. Het doel is om in 2030 klimaatneutraal te kunnen opereren. De sport moet dan ook gebruik maken van 100% duurzame brandstoffen. Bovendien wil men de sport diverser in inclusiever maken. Deze dinsdag kwam F1 met een update over de voortgang van deze doelen. In 2022 zijn er verschillende nieuwe stappen gezet. Zo heeft men de F1-vrachtcontainers opnieuw ontwikkeld, om zo op een efficiëntere manier gebruik te kunnen maken van vliegtuigen op weg naar de verschillende F1-races. Sinds dit jaar wordt de regie van de Formule 1 grotendeels ook op afstand in Groot-Brittannië geregeld, waardoor er aanzienlijk minder vracht de wereld rond moet reizen. Verder zijn er door F1 ook verschillende mensen aangenomen die gespecialiseerd zijn in duurzaamheid en is de interne infrastructuur van het bedrijf aangepast om er zo voor te zorgen dat men progressie blijft boeken. Zo wordt er op het hoofdkantoor van F1 in Londen alleen nog gebruik gemaakt van 100% duurzame energie.

Nieuwe F1-kalender

Achter de schermen heeft men ook een begin gemaakt aan de 'rationalisering' van de F1-kalender van de toekomst. De gesprekken worden aangegaan met de verschillende Grand Prix-promotors, om zo in de toekomst proberen te kalender zo te bundelen dat er minder vliegmeters moeten worden gemaakt. Situaties zoals op de kalender van 202 3, waar de GP van Azerbeidzjan een week later bijvoorbeeld wordt opgevolgd door de GP van Miami (11.000 kilometer verderop), moeten dan worden voorkomen. Promotors worden ook aangespoord om op andere manieren te zorgen voor een duurzamer evenement. De GP van Nederland wordt daarbij als goed voorbeeld gegeven, omdat er in ons landje veel gebruik wordt gemaakt van openbaar vervoer om naar de race te komen.

Duurzame brandstof

Alhoewel minder dan 1% van de uitstoot van F1 voortkomt uit de brandstof die tijdens de races wordt gebruikt, zet men toch vol in op de invoering van 100% duurzame brandstoffen in 2026. De gedachte hierachter is dat F1 de ontwikkeling daarvan aan kan wakkeren en deze brandstoffen hopelijk ook in personenwagens met verbrandingsmotoren kunnen worden gebruikt. Er wordt daarbij ook verder gekeken, naar de vliegsector, maar ook naar vrachtwagens en boten. Men hoopt in het proces ook voor die sectoren duurzame oplossingen te kunnen vinden.

Inclusiviteit

De Formule 1 probeert ook de inclusiviteit en diversiteit van de sport te verbeteren. Zo is de F1 Academy, een raceklasse voor vrouwen, opgezet. Deze klasse begint volgend seizoen. Ook deelt F1 beurzen uit aan onder gerepresenteerde groepen in de samenleving, vooral gericht op opleidingen tot engineer. Ook zijn er stageplekken voor individuen uit onder gerepresenteerde groepen weggelegd. Er wordt voor meer diversiteit gezorgd op de verschillende F1-kanalen en op de werkvloer, waarvoor ook de hulp van specialisten is ingeroepen op het gebied van diversiteit. Tot slot wordt naar de salariskloof tussen mannen en vrouwen gekeken. Deze is in vijf jaar tijd, sinds Liberty Media F1 overnam van Bernie Ecclestone, gedaald van 51.9% naar 19.1%. Het gehele rapport van de Formule 1 met daarin alle details is via deze link te vinden .

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden