GP van Australië was een optocht: Slechts 5 inhaalacties

27 mrt. 14:53 Redactie

Weinig gevechten en acties tijdens de GP van Australië


De GP van Australië was niet bepaald een enerverende race. Inhaalacties waren schaars en zelfs in het middenveld was nauwelijks actie te vinden. Komt het door de nieuwe regels, of ligt het aan de nieuwe banden van Pirelli?

Het is te makkelijk om de nieuwe Formule 1 regels de schuld van alles te geven, maar feit is wel dat de verschillen in Australië gigantisch waren. De topteams lagen mijlenver voor op de rest, maar ook in het competitieve middenveld was geen actie te beleven. Veel coureurs en teams waren er al bang voor dat inhalen lastiger is geworden door het nieuwe ontwerp van de auto's. De bredere vleugels zorgen voor meer downforce en drag. Hierdoor is het lastiger om dicht achter een andere auto te rijden.

Max Verstappen liet gisteren na afloop van de race weten dat hij zelfs bij een achterstand van twee seconden op Kimi Raikkonen al neerwaartse druk verloor. Lewis Hamilton deelde die mening en gaf aan dat het onmogelijk was om dicht achter zijn voorganger te rijden. 

Traditioneel zijn de meeste inhaalacties vaak terug te vinden in het middenveld. De verschillen daar zijn normaliter klein en de afgelopen jaren zagen we er veel inhaalacties. In Australië niet en voor een deel komt dat door de layout van het circuit. Waren er in 2016 nog 37 inhaalacties gisteren waren dat er slecht vijf!

Niet alleen de aerodynamische regels werken dat in de hand. In het verleden zagen we ontzettend veel acties die het gevolg waren van de banden die Pirelli beschikbaar had voor de races. De banden sleten veel sneller en nieuwere banden waren soms wel tot vier seconden per ronde sneller. Met de nieuwe, slijtvaste banden van Pirelli is dit verschil veel kleiner. De coureurs konden in principe allemaal met één stop de race uitrijden.

Het is daarom te makkelijk om de nieuwe auto's de schuld te geven van het gebrek aan actie. De komende races moet gaan blijken welk effect de nieuwe regels en banden hebben op de actie op de baan. In China werden er in 2016 liefst 128 inhaalacties genoteerd. Hoeveel zien we er in 2017? 

Foto: Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen