Helmut Marko: 'Vloer van Ferrari buigt door'

18 apr. 17:53 Redactie

FIA ziet geen noodzaak tot verder onderzoek


De concurrentie van Ferrari plaatste de afgelopen weken vraagtekens bij de vloer van de SF70H. Deze zou doorbuigen tijdens het rijden, waardoor het 'ground effect' versterkt zou worden.

Dr. Helmut Marko van Red Bull laat aan Motorsport-Magazin.com weten dat het zeker is dat de vloer doorbuigt. 

"Van de bodemplaat van de auto buigen de zijkanten op een bepaalde snelheid naar beneden."laat Marko weten. Red Bull heeft echter geen protest ingediend bij de FIA:  "We zijn niet van de politie. De FIA ziet toe op de naleving van de regels en Ferrari komt nog altijd door de keuring."

Marko vermoedt dat Ferrari echt op de grens zit, maar vindt ook dat de FIA met twee maten meet. "In het verleden waren ze er bij ons erg snel bij. Toen werd het testgewicht ineens van 50 naar 100 kilo verhoogd."

De FIA laat weten dat er geen enkel team een protest heeft ingediend tegen Ferrari. Volgens de Formule 1 regels mogen de onderdelen aan het bodywork niet vervormen tijdens het rijden. In 2005 en 2006 was er veel te doen over de voor- en achtervleugels van onder andere Ferrari en Renault. Destijds werden de regels aangescherpt, maar de teams blijven de grenzen opzoeken. Zo zien we diverse teams, waaronder Ferrari en Red Bull, rijden met 'vanes' op de voorvleugel die zichtbaar vervormen op hogere snelheden.

Een voorbeeld hiervan vind je in onderstaande video:

Flexwing Ferrari

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen