Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het moeilijk oplosbare probleem waar Verstappen en Red Bull mee kampen

Hoewel Red Bull in zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap de leiding in handen heeft, verloopt niet alles vlekkeloos bij het team. Max Verstappen klaagde in Monaco over een probleem met de RB18. Dit probleem is lastig op te lossen, zo legt Paolo Filisetti, technisch analist van RacingNews365, uit.

Na de Grand Prix van Monaco deed Max Verstappen zijn beklag over het scherp insturen met de Red Bull-bolide. In Monte Carlo werd duidelijk dat de RB18 van de Oostenrijkse renstal minder precies en stabiel instuurt dan de F1-75 van Ferrari. Het probleem was te zien in de snelle chicane van het circuit en komt ook voor bij de bochten waar snel van richting moet worden veranderd. Het is een onverwachte tegenslag voor Red Bull, vooral gezien het feit dat het team een pull rod-ophanging heeft aan de voorkant van de bolide. Hiermee wordt het gewicht lager in het chassis verwerkt, met als hoofddoel de auto wendbaarder en preciezer te maken in de bochten. Hiermee poogde het team om het probleem van de 2022-bolides, die door het toegenomen gewichten lastiger te besturen zijn, te omzeilen. De RB18 wordt aan de voorzijde gekenmerkt door een pull rod-ophanging waarvan de voorste arm van de bovenste draagarm uit een stuk vervaardigd is om de ophanging te verstijven. Dit kenmerk, dat op papier een nauwkeuriger beheer van de rijhoogte en de variaties veroorzaakt door lastoverdracht in de verticale richting mogelijk zou moeten maken, zou een beperking kunnen blijken.

Ophangingsprobleem Red Bull niet eenvoudig op te lossen

In de praktijk zou dit kunnen resulteren in een te starre ophangingsgeometrie, ongeacht de gekozen de afstelling van de torsiestaven en schokdempers. Zelfs indien zachtere veerelementen worden gebruikt zou de voorkant niet kunnen profiteren van de overbrenging van de belasting in de lengterichting, die nodig is om het nemen van bochten te verbeteren. Het is niet eenvoudig om een oplossing hiervoor te vinden waarbij het huidige ophangingsconcept gehandhaafd blijft en wordt geprobeerd om anti dive -instelling van de bovenste wishbones te verminderen. Een oplossing kan het anders positioneren van de bevestigingspunten van de voorste draagarmen zijn, waarschijnlijk middels het toepassen van een multi link- ophanging. Een toepassing die ook op bij Red Bull van 2021 werd gebruikt. Terugkeren naar dit ophangingsprincipe betekent een grote aanpassen, die niet direct doorgevoerd kan worden. Deze verandering kan waarschijnlijk pas tijdens de zomerstop doorgevoerd worden.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"