De afgelopen weken ging in de paddock regelmatig de vraag rond: wat zijn de kansen op een wereldtitel voor Max Verstappen? De meningen liepen flink uiteen, al durfde niemand er een echt hoog percentage aan te hangen. Behalve Verstappen zelf dan, die op zijn gebruikelijk pragmatische manier van denken uitkwam op 50 procent: "Ik win het, of ik win het niet."
Mike Hezemans laat in gesprek met RacingNews365 hetzelfde percentage vallen wanneer hem die vraag wordt gesteld. "Nu zou ik zeker zeggen: vijftig procent. Ik denk dat hij nog steeds een kans van vijftig procent heeft om het te winnen."
Daarbij houdt hij wel rekening met twee verschillende scenario’s: één waarin de RB21 competitief blijft ten opzichte van de McLarens, en één waarin Verstappens materiaal niet voldoende is om aan te haken, zoals in Mexico het geval was. "Het hangt er allemaal vanaf hoe de auto het in Brazilië gaat doen. Als de auto presteert zoals in Mexico, geef ik hem vijf procent kans. Maar gaat hij zoals in de drie races daarvoor, dan zie ik een kans van zeventig à tachtig procent dat hij alsnog de titel pakt."
Hezemans oppert ingrijpende wissel voor Piastri
Verstappen heeft een achterstand van 36 punten op WK-leider Lando Norris, voor Oscar Piastri is die achterstand maar een punt. Met nog vier raceweekenden te gaan, lijkt de uitdaging enorm. Voorlopig lijkt het erop dat de McLarens nog minstens één keer in de problemen moeten komen op de baan, bijvoorbeeld een crash tussen beiden. Hezemans denkt dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort.
Wat volgens Hezemans minstens net zo opvallend is, is de plotse instorting van Piastri in de afgelopen races: "Piastri is echt gefrustreerd. Die begint aan alles te twijfelen. Want de druk is gewoon hoog. Die denkt: 'hoe kan het nou dat ik altijd snel ben en nu ineens niet?'. Hij is al drie weken op rij helemaal niets. Het is heel vreemd. Maar die auto's, geloof mij, die zijn gewoon hetzelfde."
Toch kan de crash tijdens de sprintrace in Austin problemen hebben veroorzaakt op mentaal vlak. "Die auto stuiterde toch omhoog. Misschien is er wel iets met het chassis. Als McLaren slim is, geven ze hem gewoon een nieuw chassis, al is het maar voor de zekerheid, voor zijn psychologische toestand. Ik denk dat er niets mee aan de hand is. Ik denk dat het een combinatie is van de druk, en dat de baan in Mexico hem gewoon niet lag."
Heibel tussen de McLarens in Brazilië?
De Grand Prix van Brazilië zal een sleutelrol spelen in de titelstrijd. De karakteristieken van de baan lijken de MCL39 wat beter te liggen, gezien de benodigde downforce en het hoge aantal middelsnelheidsbochten. Hezemans denkt dan ook dat McLaren de beste auto zal hebben op Interlagos, maar dat zou tegelijkertijd voor problemen kunnen zorgen.
"Als de McLarens op een en twee staan, wat denk je dan dat er bij de start gebeurt, of bij de eerste bocht, of de rest van de race? Die geven nergens meer om, want dat maakt ook niets meer uit. Die denken echt niet: 'nou, dan word ik maar tweede, zolang Max er maar achter eindigt'. Die denken gewoon: 'bekijk het maar'. Dus ik denk dat ze nog veel punten kunnen gaan verspelen."
"Of het moet zijn dat Piastri weer niet vooruit te branden is en Norris met gemak wegrijdt. Als Norris weer zo'n race als in Mexico heeft, dan wordt het heel moeilijk voor Max. Ik hoop gewoon dat zijn auto goed gaat. Dat is het enige wat ik nu kan hopen, en hij ook. En ik geloof ook echt dat er nog een goede kans is, al wordt het natuurlijk wel steeds moeilijker."
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
























Praat mee!