Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Alfa Romeo afkeek bij Red Bull voor haar verrassende nieuwe F1-bolide

Het Alfa Romeo-team was deze dinsdag, op 7 februari 2023, dan eindelijk het eerste F1-team dat haar daadwerkelijke nieuwe auto liet zien in aanloop naar het nieuwe seizoen. Wat viel ons allemaal op aan de nieuwe C43? Technisch analist Paolo Filisetti velt zijn oordeel.

De eerst echte Formule 1-bolide van 2023 is onthuld. Daar waar Haas, Red Bull en Williams ons slechts wat nieuwe kleurtjes lieten zien, of juist helemaal niets (ja, we kijken naar jullie, Red Bull), zo was het Alfa Romeo dat deze dinsdag eindelijk echt eens liet zien hoe haar auto is veranderd ten opzichte van vorig jaar. Onze technisch analist Paolo Filisetti neemt de wagen snel onder de loep en spot al snel enkele verschillen. Heb je gemist hoe de wagen eruit ziet? In het onderstaande foto-album zie je de wagen in alle hoeken en standen. Daaronder nemen we je mee op een technisch avontuur, samen met de Alfa Romeo C43.

Geïnspireerd door Red Bull

Enkele dingen springen meteen in het oog als we kijken naar de nieuwe Alfa Romeo-bolide. Zelf noemt men het een evolutie van de 2022-bolide. Als dat zo is, dan is het een grondige evolutie! Kijkend naar de sidepods, zien we meteen al iets dat nieuw is voor Alfa Romeo, maar niet voor de Formule 1. We zien namelijk sidepods die hevig zijn geïnspireerd door het design van de Red Bull-sidepods van de RB18 uit 2022. De overduidelijk aflopende sidepods zijn namelijk het handelsmerk van Red Bull van vorig jaar. Het is tevens niet het enige vlak waarop Alfa Romeo inspiratie heeft opgedaan bij het team van Max Verstappen, maar ook zien we enkele innovaties uit de koker van technisch directeur Jan Monchaux en zijn team.

Opvallende vloer

Een zeer opvallend onderdeel van de auto zien we op de vloer. Of eigenlijk moeten we zeggen, onderdeeltjes. De vloer wordt namelijk gekenmerkt door negen kleine vortex genererende inkepingen/profieltjes. Wat is het nut daarvan? Deze moeten ervoor zorgen dat er minder ongewilde luchtstromen onder de auto terecht komen, zodat de werking van de onderliggende Venturi-kanalen niet worden verstoord. Die Venturi-kanalen zijn namelijk zeer belangrijk voor het fenomeen genaamd het ground effect, dat verantwoordelijk is voor het overgrote deel van de gegenereerde downforce van de huidige F1-bolides.

Roll hoop

Het kenmerkende aspect van de Alfa Romeo C42 van vorig jaar was de roll hoop met verticale lamellen. Dit jaar is dat kenmerk gehandhaafd, maar wel is de roll hoop groter van omvang geworden. Waarom? Omdat de regels dit jaar zijn aangepast, nota bene vanwege de crash van Alfa Romeo-coureur Guanyu Zhou. Weet u nog, toen hij ondersteboven door de grindbak gleed en waarbij zijn roll hoop afbrak? Vanaf heden zou dat niet meer moeten kunnen gebeuren.

De achterkant

We bewegen ons naar de achterkant van de Alfa Romeo C43, waar we eveneens enkele opvallende details zien. Wederom lijkt dit verdacht veel op eenzelfde oplossing als Red Bull in 2022 al had gevonden. We hebben het dan over de koeling van de wagen. Deze is ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk veranderd, zoals in de onderstaande foto is te zien aan de locatie van alle 'vinnen' op de wagen. Aan de achterkant van het bodywork is de meest interessante ontwikkeling qua koeling te zien, daar waar Alfa Romeo er net als Red Bull voor heeft gekozen om een grote opening te hebben voor de warmte. Vorig jaar was de achterkant van het bodywork juist nog grotendeels afgesloten. Die warmte wordt op deze manier rechtstreeks naar de achtervleugel en in het bijzonder de beam wings geleid.

Beam wing

En dat is dan een mooi bruggetje naar het laatste opvallende onderdeel: de beam wing. De twee horizontale liggers in het midden van de achtervleugel vallen op. Vooral het bovenste element valt op, omdat we een gekartelde rand zien, zogeheten micro golven. Deze zijn bedoeld om de luchtstromen richting de diffuser van extra energie te voorzien. Op de onderstaande foto wordt het uitgelicht.

Interessante materie!

De voorvleugel is het minst opvallende onderdeel van Alfa Romeo, aangezien het de versie is die men vorig jaar al had geïntroduceerd tijdens het Grand Prix-weekend in Japan. Toch is het over het algemeen een goed afgewerkte bolide, die een duidelijke stap heeft gezet ten opzichte van vorig jaar. Rijper, volwassener en met een beter begrip van het aerodynamische concept. Al met al eindelijk een échte interessante launch in 2023. Alfa Romeo maakt ons warm met wat interessante ontwikkelingen. Natuurlijk is er geen garantie dat dit het definitieve eindproduct is waarmee men in Bahrein aan de start van de testdagen zal verschijnen, maar ze zorgen er in ieder geval wel voor dat wij helemaal enthousiast zijn.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie