Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe F1-drama onder overstappende teambazen werd voorkomen

Op dinsdag zagen we wat veranderingen op het teambazenfront in de Formule 1. Maar iedereen kon gewoon overlopen zonder dat daar getouwtrek, concurrentiebedingen of wat dan ook bij kwam kijken. Hoe verliep alles zo vriendschappelijk?

Als hoge piefen in de Formule 1 overstappen naar een ander team, dan komt daar regelmatig een periode van 'gardening leave' bij kijken. Het, letterlijk vertaald, tuinierverlof wordt vaak toegepast om ervoor te zorgen dat een teambaas geen actuele kennis en kunde meeneemt naar de rivaal. Vaak is dit een periode van een half jaar tot een jaar, gedurende welke iemand gewoon nog doorbetaald wordt door zijn (voormalige) werkgever. Toen op dinsdag enkele teambazenmoves bekend werden gemaakt, ging dit echter allemaal om aanstellingen per januari 2023. Eigenlijk per direct dus. Geen enkele partij leek een grote verliezer te zijn. Hoe belandden al die veranderingen in een stroomversnelling en waarom konden de twee teambazen zonder drama een overstap maken naar hun nieuwe werkgever?

Binotto brengt het balletje aan het rollen

Het begon eigenlijk allemaal door het vertrek van Mattia Binotto bij Ferrari. Daardoor kwam er ruimte vrij voor Frederic Vasseur, die de afgelopen jaren als teambaas / CEO actief was bij Sauber (Alfa Romeo). Toen Binotto echter zijn ontslag nam, werd de carrousel in gang gezet. Op zoek naar een vervanger kwam men namelijk uit bij Vasseur, maar ook voor hem was dan natuurlijk een vervanger nodig. Sauber vond die ook al heel snel in de persoon van Andreas Seidl, die daarvoor McLaren zou moeten verlaten. Wat blijkt nu? Die overstap van Seidl naar Sauber zat er al aan te komen, maar eigenlijk pas over enkele jaren. Binotto 'versnelde' met zijn vertrek echter de tijd, zo vertelt McLaren-CEO Zak Brown aan onder meer RacingNews365 . "Tijdens het seizoen heeft Seidl mij al op een zeer transparante manier geïnformeerd dat hij aan het einde van zijn contract, eind 2025, een andere uitdaging aan zou gaan. Het was vrij duidelijk waar dat zou gaan zijn", zo doelt Brown op het feit dat Audi per 2026 toetreedt tot de sport en Seidl in het verleden voor Porsche (beide bedrijven zijn onderdeel van de Volkswagen Group, red.) had gewerkt." "De komende jaren wilden we met elkaar doorgaan, want de onderlinge relatie is zeer, zeer gezond en zijn discipline is zeer goed. Het plan was om iedereen aan het einde van dit seizoen op de hoogte te brengen van zijn keuze om na 2025 uit elkaar te gaan. De eerste persoon die ik wilde benaderen voor de positie als teambaas was Andrea Stella, maar ik was er nog niet zeker van dat hij dat zou willen."

Stella zegt ja

Dat wilde hij, want zodra de overstap van Seidl naar Sauber bekend werd, maakte McLaren ook al bekend dat Stella de Duitser op zou gaan volgen. "Toen het duidelijk werd dat Vasseur naar Ferrari zou gaan, werd ik gebeld door Finn Rausing, de mede-eigenaar van het Sauber. Ik ken hem al heel lang en we kunnen goed met elkaar overweg. Hij belde me met de vraag of we Seidl misschien eerder konden laten gaan." "Mijn reactie was dat ik daar zeker voor open stond als Stella graag de nieuwe teambaas wilde worden. Dus toen heb ik met hem gesproken en gevraagd of hij dat wilde. Dat was zo, dus toen zaten we er warmpjes bij, omdat onze nummer één keuze als opvolger van Seidl al had toegezegd. Toen kwam alles samen en ging het dus allemaal heel snel." Voor Brown was een overgangsperiode of betaald verlof voor de overstappende Seidl dan ook niet nodig. "We hebben een geweldige onderlinge relatie. Veel teams zouden die kaart spelen, maar ik denk dat we bij McLaren hebben bewezen dat we er altijd op een goede manier uit kunnen komen als we met iemand uit elkaar gaan, of dat nou een coureur of een werknemer is", aldus de Amerikaanse CEO van de autofabrikant.

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China