Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe megacrash Verstappen voor een 'doorbraak' zorgde bij de nieuwe F1-bolides

Positief nieuws vanuit de Formule 1, waar de Technisch Directeur ziet dat de nieuwe bolides doen waarvoor ze ontwikkeld zijn. De coureurs kunnen elkaar volgens hem beter volgen en ook inhalen is makkelijker geworden.

Samen met Managing Director Ross Brawn was Patt Symonds jarenlang bezig met het opstellen van de nieuwe Formule 1-regels. Een van de geestesvaders van de 2022-bolides is na de testdagen tevreden met de nieuwe Formule 1-wagens. Volgens hem zijn de coureurs ook positief, zo vertelt hij bij F1 TV . "Tijdens de testdagen probeer je vaak uit de buurt te blijven van andere auto's, maar in Barcelona sprak ik met een aantal coureurs en heb ik hen gevraagd hoe het was om anderen te volgen. Ze waren allemaal erg complimenteus, die coureurs die daadwerkelijk anderen hadden gevolgd op de baan."

Albon tovert glimlach op zijn gezicht

Symonds sprak onder meer met Alexander Albon, wiens antwoord een glimlach op het gezicht toverde van het Britse F1-kopstuk. "Albon gaf mij het meest interessante antwoord", vertelt hij. "Hij vertelde dat hij zichzelf even opnieuw moest instellen, dat hij even opnieuw na moest denken, omdat hij niet kon geloven hoe dicht hij op de auto voor hem kon komen. Dat is natuurlijk het beste wat je kan horen na deze grote veranderingen."

Verstappen vs. Hamilton zorgde voor doorbraak

Symonds en zijn team waren de afgelopen jaren bezig met onderzoek naar de nieuwe bolides, waarbij ook vele simulaties en analyses kwamen kijken. Nadat Max Verstappen zo verschrikkelijk hard crashte na een tik van Lewis Hamilton op Silverstone, besloten Symonds en zijn team om de aanloop onder de loep te nemen. "Bij de oude bolides was de wake (de vuile lucht, red.) die van de auto's afkwam erg breed. We hebben een interessante simulatie gedaan na het incident tussen Hamilton en Verstappen vorig jaar op Silverstone. We werden verrast door hoeveel downforce de auto's verloren toen ze zij aan zij reden." "We hadden al gekeken naar auto's die elkaar volgden en wanneer ze niet precies naast elkaar maar meer schuin achter elkaar reden, maar een zij aan zij-situatie hadden we nog niet onder de loep genomen", vertelt de technisch F1-directeur. "Aan de hand daarvan hebben we fundamentele veranderingen gemaakt. Er was echt sprake van een doorbraak. Dus laten we daar dankbaar voor zijn, voor wat daar uit voort is gekomen", aldus Symonds.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden