Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Perez het GP-weekend in Sakhir bijna aan zich voorbij zag gaan

Sergio Perez won de Grand Prix van Sakhir, maar het had niet veel gescheeld of de Mexicaan had niet eens aan de start van die race gestaan. Racing Point kampte na afloop van de Bahreinse Grand Prix een week eerder met een groot tekort aan reserveonderdelen en zag zich genoodzaakt halsoverkop naar de fabriek te vliegen om ervoor te zorgen dat de Mexicaan en Lance Stroll konden rijden in het weekend erop.

Een week voor de overwinning in de Grand Prix van Sakhir kende Racing Point een slechte generale tijdens de Grand Prix van Bahrein. Die race leverde nul punten op, nadat Lance Stroll kort na de herstart over de kop sloeg en Sergio Perez twee ronden voor het einde uitviel met een motorissue. Dat zorgde voor grote problemen bij Racing Point, dat niet zoveel reserveonderdelen bij zich had als nodig was. Daarom vloog de privéjet van eigenaar Lawrence Stroll terug naar de fabriek in Silverstone om daar de benodigde materialen op te halen. Het team had geen keus, want anders had het niet eens met twee auto's aan de start kunnen verschijnen. Uiteindelijk bleek het tripje terug naar Engeland niet voor niets te zijn geweest, want met de eerste plaats voor Perez en de derde plek voor Stroll was de race in Sakhir een lucratieve voor het Britse team. "We moesten na Strolls ongeluk al onderdelen vervangen en vervolgens vloog er ook nog een auto in de brand, dus na die eerste race hadden we nog maar een schamele hoeveelheid reserveonderdelen over", legt teambaas Otmar Szafnauer uit aan Sky Sports. "Twee auto's in elkaar zetten kon niet meer", schetst hij. Er moesten rap nieuwe onderdelen worden gefabriceerd. "Iedereen op de fabriek heeft dag en nacht keihard gewerkt. We hebben het vliegtuig van Lawrence terug laten vliegen. Het duurde tot donderdag voordat we terug konden vliegen en twee auto's op konden bouwen. Deze overwinning is dus niet het werk van een enkel individu." Dat harde werken werd uiteindelijk beloond op de mooist mogelijke manier. En dat terwijl het team een week eerder een zeker lijkende podiumplaats door de vingers zag glippen. "Het zware dieptepunt zorgt ervoor dat dit hoogtepunt nog zoeter smaakt", besluit Szafnauer. Moet Red Bull met het oog op 2021 meer afgaan op wat Max Verstappen van zijn teamgenoot verlangt? Dit en meer in de nieuwste F1-podcast met Ruud Dimmers, Tom Coronel en Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"