Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Red Bull indirect voor de Ferrari-blunder in Zandvoort zorgde

Ferrari ging in de beginfase van de Nederlandse Grand Prix grandioos de fout in toen Carlos Sainz naar binnen kwam voor zijn eerste pitstop. Hoofdstrateeg Inaki Rueda vertelt hoe Red Bull daar indirect voor zorgde.

Carlos Sainz was de Nederlandse Grand Prix op de zachte banden begonnen, dus de Spanjaard moest al relatief vroeg naar binnen voor zijn eerste pitstop. Dat deed hij in ronde veertien, maar het ging helemaal mis. Nog niet alle banden stonden klaar bij Ferrari, waardoor het dertien seconden duurde voordat hij weer weg kon rijden. Zo verloor hij enkele plekken, waaronder aan Red Bull-concurrent Sergio Perez, die hij niet meer terug zou pakken. In haar gebruikelijke strategievideo legt Ferrari middels hoofdstrateeg Inaki Rueda graag uit wat er allemaal mis ging aan hun kant ten tijde van de pitstop. Het kwam vooral door het feit dat Ferrari reageerde op Red Bull. "De eerste ronde pitstops vond relatief vroeg plaats. Al vanaf ronde tien gingen er coureurs naar binnen. Dat gaf ons de kans om een pitstop te maken en in schone lucht terecht te komen. Met Carlos lagen we namelijk onder vuur, want de twee Mercedes-coureurs en Sergio Perez konden ons undercutten. Op dat moment van de race had dat betekend dat we de plek waren verloren."

Te weinig tijd

Ferrari zag daarom geen andere optie dan te reageren en ook voor een pitstop te gaan. In een normale situatie was dit echter idealiter een aantal seconden eerder besloten. Daardoor kwam het team in de knel en ging de pitstop van Sainz helemaal mis. De linker achterband was niet op tijd op zijn plek. "Sainz' pitstop call kwam later dan normaal, omdat we reageerden op de call van Red Bull voor Perez", erkent de Spaanse strateeg. "Er komen normaal twee dingen bij een pitstopcall kijken: de call van ons naar de coureur en de call van ons naar de pitcrew. De call naar Carlos was goed getimed, want hij kon de pitstraat nog in rijden." "De call naar onze pitcrew komt normaal zo'n 23 à 24 seconden voor de pitstop, maar in dit geval kwam de call later, omdat we reageerden op Checo. Daardoor had onze pitcrew slechts 17 seconden om te reageren. Onze pitcrew heeft die tijd nodig om klaar te kunnen staan voordat de coureur naar binnen komt. De mensen die de banden (aan de in dit geval linker kant van de wagen) wisselen moeten echter over de pitstopplek heen lopen." En dat lukte niet iedereen, zo vertelt Rueda. "Onze pitcrew heeft de tijd nodig om op de juiste plek te gaan staan voordat de coureur naar binnen komt. De mensen die de wheelguns bedienen lukte het op op tijd op hun plek te staan, net als de mensen die de banden verwijderen en de mensen die een nieuwe band op de auto zetten. Omdat Carlos echter net wat eerder dan normaal naar binnen kwam, wist degene die de linker achterband op de auto moest zetten net niet op tijd op zijn plek te komen."

Zandvoort maakt het lastiger

Het werd echter nog erger, want door het feit dat de pitstraat in Zandvoort erg nauw is, moest de persoon met de linker achterband om iedereen heen lopen om in zijn 'hoek' te komen. "Daarom zag je dat alle drie de andere banden al verwisseld waren voordat linksachter op de auto zat", aldus de strateeg. Al met al een bijzondere uitleg van Ferrari. Sainz wist zich uiteindelijk nog terug op te werken naar de vijfde plaats, achter Perez. Toen ging het echter opnieuw mis, want de Spanjaard werd bij zijn tweede pitstop in het pad van Fernando Alonso weer weggestuurd. Hij kreeg daarom vijf seconden voor een 'unsafe release'. Carlos werd daardoor als achtste geclassificeerd.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin