Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda oppert idee om bijkomende schade zoals na crash Verstappen te voorkomen

Toen Max Verstappen zwaar crashte op Silverstone na een contact met Lewis Hamilton, liep de schade hoog op. Schade aan de auto, maar ook schade aan het kampioenschap. Honda-topman Toyoharu Tanabe oppert een idee om bijkomende schade in de toekomt te voorkomen.

De crash van Max Verstappen leverde nogal wat schade op. De reparatiekosten van de auto: 1,8 miljoen dollar. De kosten voor een nieuwe motor, omdat de betreffende motor niet meer te repareren viel: nog eens 1 miljoen dollar, voor rekening van Honda. En dan hebben we het alleen nog over de financiële schade. Een zekere puntenfinish ging in rook op en met een gridstraf die onafwendbaar is als Honda een nieuwe motor in de RB16B schroeft, incasseert Red Bull opnieuw een tik. Dat moet anders, zo is Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe van mening in gesprek met The Race . "De impact voor ons is enorm. Dat geld (die 1 miljoen die een nieuwe motor kost, red.) is belangrijk, maar dat kunnen we uitgeven. Punten daarentegen kunnen we niet creëren. Punten zijn belangrijk voor het team en de coureurs, veel belangrijker dan de kosten." Red Bull werd met de bewuste crash op Silverstone het slachtoffer van de actie van een ander, en dat iets waar Tanabe zijn hoofd over heeft gebroken. Hij oppert een nieuwe manier om naar motorfalen te kijken. Een jury speelt daarin een bepalende rol. Aan die jury kan een team dan voorleggen dat ze bepaalde (kapotte) motoronderdelen willen vervangen. "Mijn idee is het samenstellen van een panel met afgevaardigden van de FIA, de teams en de motorfabrikanten. Dat panel kan nagaan of men redelijkerwijs een motoronderdeel mag repareren en of de aanvraag dus valide is. Een zekere budgetlimiet en duurzaamheid zijn belangrijk voor de sport en op deze manier kunnen we iets doen." Volgens Tanabe is het altijd goedkoper en duurzamer om een motor te repareren, in plaats van een compleet nieuwe motor aan te moeten wenden. De motor waarmee Verstappen crashte, kon niet worden gerepareerd, omdat het onderdeel waar een scheur in zat, verzegeld was. Met het door Tanabe geopperde idee, had men die schade eerder kunnen ontdekken als men die zegels had mogen verbreken. Op het moment dat schade aantoonbaar door een crash en mogelijk dus ook door een ander veroorzaakt is, kan dat volgens Tanabe aanleiding zijn een onderdeel straffeloos te vervangen: "Het blijft een lastige kwestie, maar daarom zou ik graag ook met diverse technici hierover om de tafel zitten."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"