Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is dit Red Bulls hoop in bange dagen?

Hij is een vrije speler op de Formule 1-markt: Andy Cowell. Hij floreerde als motorman bij Mercedes en genoot nadrukkelijke belangstelling van Ferrari. Misschien dat Red Bull en Max Verstappen echter ook baat hebben bij de kennis en kunde van de Brit.

Red Bull gaat vanaf 2022 zelf met motoren aan de slag. In eerste instantie houdt dat in dat ze overjarige Honda-motoren zelf gaan runnen, maar met het oog op 2025 gaat men misschien wel een eigen motor bouwen. Het slagen van dit alles valt of staat met het aantrekken van de juiste mensen. Vrijwel de eerste naam die viel, was die van voormalig Mercedes-motorgoere Andy Cowell. Hij is immers een vrij man. Andy Cowell maakte halverwege 2020 bekend dat hij na zestien jaar Mercedes zou verlaten. Van die zestien jaar stond hij de laatste zeven jaar aan het hoofd van de motorafdeling van de wereldkampioenen. In alle jaren werd de wereldtitel gewonnen. Niet voor niets roept Christian Horner in gesprek met onder andere RacingNews365 dat Cowell de man is 'die jaar na jaar heeft weten te leveren': "Hij was een hele belangrijke spil in de successen die Mercedes en de motortak van Mercedes hebben geboekt." Het is duidelijk dat Horner gecharmeerd is van Cowell en met diens cv is dat niet onterecht. Echter, de man is niet voor niets meer werkzaam voor Mercedes. Hij was naar eigen zeggen toe aan nieuwe uitdagingen. Vlak voor zijn vertrek werd dat nog maar eens bevestigd toen hij zich vol overgave stortte op het gezamenlijke Formule 1-project om beademingsapparatuur te bouwen in de strijd tegen het coronavirus. Hij kon eens iets anders doen en daar genoot hij van. Horner doet het dan ook voorkomen alsof Cowell onbereikbaar is: "Naar ik heb begrepen jaagt hij projecten buiten de Formule 1 na." Maar reken maar dat Horner op enig moment in de telefoon is geklommen. Nee heb je, ja kun je krijgen, toch? Bovendien wilde Cowell nooit teveel kwijt over het hoe en waarom van zijn Mercedes-vertrek. Ja, hij wilde nieuwe uitdagingen aangaan, maar betekende dat ook dat hij de Formule 1 beu was? Het Red Bull-project mag je gerust scharen onder de noemer uitdagend en vorig jaar nog wilde Cowell niet ingaan op de vraag of hij openstaat voor dergelijke telefoontjes uit Italiaanse, Franse of Japanse hoek. Naar verluidt zou Ferrari sowieso hebben gehengeld naar zien diensten en nul op het rekest hebben gekregen, maar de projecten van Ferrari en Red Bull zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. Bovendien stond Ferrari er motortechnisch na 2019 niet heel goed op en dus was het ook niet ondenkbaar dat Cowell zijn zuivere naam niet aan die van de Scuderia wilde verbinden, het team dat toch enige imagoschade had geleden. 'Naar ik heb begrepen'. Als er daadwerkelijk contact is geweest en Cowell heeft Red Bull een 'nee' verkocht, waarom dat dan niet gewoon zeggen? Mogelijk laten de woorden van Horner ruimte voor een terugkeer van Cowell in de sport, wat goed nieuws zou betekenen voor Red Bull en daarmee ook voor Max Verstappen. Of het nu met of toch gewoon zonder Cowell is; wordt vervolgd! In hoeverre is de nieuwe AlphaTauri AT02 een Red Bull-bolide? Bekijk het in onderstaande video?

up3CWyBiPv8

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"