Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Krijgt Mercedes komend F1-seizoen opnieuw te maken met dit grote probleem?

De FIA heeft de Formule 1-reglementen voor 2023 licht aangepast om zo hopelijk porpoising te bestrijden, maar gaat dat ook volledig lukken? Of zullen teams als Mercedes er nog last van hebben? Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, deelt zijn kijk op de situatie.

Het Formule 1-seizoen van 2023 wordt vanuit technisch oogpunt bijzonder interessant, nog voor de eerste lancering van de nieuwe single seaters. Niet direct vanwege geruchten over nieuwe oplossingen van de teams, maar meer vanwege de hypothetische prestaties van de bolides komend seizoen. We hebben het dan over de aerodynamische prestaties, die zullen worden beïnvloed door de veranderde technische reglementen. De regels hebben betrekking tot de rijhoogte van de auto's en ook de flexibiliteit van de plank en vloer wordt aangepast. Ook het open gedeelte aan de zijkant wordt aangepakt, iets dat eigenlijk lager had moeten liggen dan in 2022. In de praktijk werd aangenomen dat dit zou leiden tot een verlies aan downforcebelasting, tussen de 12% en 15%, waarbij de teams streven deze percentages in het begin van de tweede seizoenshelft terug te winnen. De verminderde percentages van downforce zouden echter verder hebben bijgedragen aan het bestrijden van de porpoising. Dit verschijnsel wordt des te meer geïnduceerd door de hogere downforce die door de vloer worden veroorzaakt en die, in combinatie met lage rijhoogtes, de structuur van de onderliggende luchtstromen doen breken, waardoor gestuiter ontstaat.

Verbazing bij eerste metingen downforce

Met gedeeltelijke verbazing vernamen we van verschillende aerodynamici dat de initiële downforcewaarden gelijk zijn aan die van eind 2022. Hoewel de aerodynamische projecten van de nieuwe auto's zich nog in de ontwikkelingsfase bevinden, hebben de teams in de praktijk het verlies aan downforce dat verwacht wordt door het invoeren van de nieuwe reglementen, al teniet kunnen doen. Bovendien is het interessant dat de extra downforce-punten al bij de eerste updates worden verwacht: bij de eerste races dus na de testdagen in Bahrein. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor de stand van zaken bij het volgende kampioenschap, in de zin van een mogelijke herschikking van de rangorde bij de teams. In de praktijk is het met de toename van downforce aannemelijk dat het fenomeen van porpoising, ondanks de tegenmaatregelen door de nieuwe F1-regels, zich opnieuw kan manifesteren bij de auto's van 2023. De wagens die er vorig seizoen bijzonder onder te lijden hadden, zouden met hetzelfde probleem geconfronteerd kunnen worden, vooral als de teams dezelfde ontwerpkenmerken behouden in afwachting van een lagere aerodynamische belasting. Het is duidelijk dat bovenstaande punten betrekking zouden kunnen hebben op Mercedes, waar het aerodynamische concept van de W14 - naar het schijnt - niet veel zal verschillen van de W13. Uiteraard zijn dit voorlopig nog speculaties, maar als ze door de feiten zouden worden bevestigd, zou men zeker invullen wie meer last heeft van het probleem en wie juist niet...

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"