Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

La Gazzetta: 'Red Bull sjoemelde mogelijk met bandenspanning Verstappen'

Max Verstappen eindigde door een klapband in de muur van Bakoe. De klapband kon niet op een ongelukkiger moment komen, aangezien de Red Bull-coureur op weg was naar een afgetekende overwinning. Pirelli heeft het onderzoek naar de klapband nog niet afgerond, maar in thuisland Italië doen geruchten de ronde dat Red Bull en andere teams zich niet aan de adviezen van Pirelli hebben gehouden.

De twee klapbanden van Lance Stroll en Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan worden nog altijd onderzocht door Pirelli op het hoofdkantoor in Milaan. De verwachting is dat het bandenmerk begin volgende week meer duidelijkheid kan geven over de oorzaak van de klapbanden. Toch lijkt de Gazzetta dello Sport al wat informatie te hebben ingewonnen, want de grootste sportkrant van het land laat weten dat verschillende Formule 1-teams, waaronder ook Red Bull, zich mogelijk niet aan de richtlijnen van Pirelli zouden hebben gehouden tijdens de race in Bakoe. In Milaan zou men opgelucht adem hebben gehaald, nadat de eerste onderzoeken zouden hebben uitgewezen dat het niet gaat om een constructie- of fabricagefout in de zaak van de klapbanden van Stroll en Verstappen. Pirelli zou daarom twijfels hebben over de reden waarom de banden wél zijn geklapt, aangezien men ook uitsluit dat de banden kapot zijn gegaan door brokstukken op de baan. De Italianen hebben het gevoel dat de teams zich niet aan de richtlijnen hebben gehouden, die voorschreven dat de bandenspanning in Bakoe na de zaterdag een tikkeltje hoger zou worden gezet dan normaal (19 psi achterkant, 20 psi voorkant). Gedurende het weekend wordt de bandenspanning goed gecontroleerd door Pirelli, maar men heeft het gevoel dat teams tijdens de race spelen met de bandenspanning. Men sluit dus niet uit dat verschillende teams gedurende de race de bandenspanning omlaag hebben gezet, om zodoende meer grip te genereren. Daardoor gaat de bolide automatisch sneller in de bochten, maar is het risico op een kapotte band ook groter. Ondanks dat Pirelli nog niks officieel kwijt wil over de klapbanden in Azerbeidzjan, lijkt de Italiaanse krant zich te baseren op enkele bronnen binnen het bandenmerk. Op dit moment kunnen de teams zelf gedurende een race of trainingssessie te allen tijden de bandenspanning van hun wagens in de gaten houden, maar voor Pirelli is dat op dit moment nog niet mogelijk. Door een samenwerking met de FIA en de FOM zal dit vanaf volgend jaar wel mogelijk zijn voor de Italianen. Zodoende kunnen de onafhankelijke partijen de teams constant in de gaten houden en monitoren of de teams zich aan de richtlijnen houden. Volgens Pirelli is dit een fundamentele zaak, ook omdat men volgend jaar overstapt naar de 18-inch velgen. Aston Martin ontkent de aantijgingen in gesprek met RacingNews365 met klem , terwijl Red Bull niet beschikbaar was voor commentaar.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'