'Liberty Media komt met voorstel voor budgetplafond'

20 mei 19:01 Redactie

Liberty Media wil budgetplafond gaan instellen


Het is een veelgehoord probleem binnen de Formule 1: de kosten zijn te hoog en de budgetten van de teams liggen te ver uit elkaar. Dit maakt de Formule 1 'saai en duur', en daar wil Liberty Media van af.

Vooral de lager geklasseerde teams klagen over de de gigantische bedragen die sommige teams uitgaven aan de Formule 1. Het is in de regel dan ook zo: hoe hoger het budget, hoe hoger je eindigt. De teams met de hoogste budgetten zijn dan ook niet verrassend, Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing.

Al direct na de overname van de Formule 1 gaf de nieuwe eigenaar, Liberty Media, aan dat het deze ongelijkheid wil aanpakken. De beste en meest realistische optie hierin vindt het bedrijf een 'budgetplafond'. Hoewel er kritiek kwam van diverse teams, wil Liberty Media het voorstel toch doordrukken.

Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport gaat de nieuwe CEO, Chase Carey, deze zomer een eerste voorstel op tafel leggen. In dit voorstel komen restricties voor het aantal personeelsleden en de productie-/ontwikkelingsmiddelen van teams. Dit voorstel moet volgens Auto, Motor und Sport  eerst een jaar gaan proefdraaien, voordat het definitief zal worden. Wanneer het 'budgetplafond' gaat proefdraaien is nog niet duidelijk.

Eerder deze week gaf Chase Carey al aan dat hij af wil van het 'Concorde Agreement', waarin veel afspraken tussen de Formule 1-organisatie en de teams staan. Hieronder valt ook het prijzengeld, wat op dit moment niet eerlijk verdeeld wordt volgens Carey.

De introductie van het budgetplafond en een eerlijke verdeling van het prijzengeld zijn de topprioriteiten van Liberty Media, in een poging de Formule 1 'eerlijker en spannender' te maken.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen