Liberty zet in op meer inhaalacties en vernieuwing van de F1

10 mei 11:08 Redactie

Liberty Media gaat voor meer actie en interactie in F1


De nieuwe Formule 1 eigenaren van Liberty Media willen meer inhaalacties op de baan zien, maar willen ook de interactie met de F1 fans verbeteren.

Interactie met de fans en nieuwe manieren van communiceren staan centraal in de plannen van Liberty Media. In het tijdperk van Bernie Ecclestone lag de online communicatie zwaar aan banden. Het delen van video's op social media was zelfs voor de teams verboden. Sinds de wintertest in Barcelona zijn de regels soepeler geworden. We zien daarom frequent korte clips van coureurs en teams in actie.

Een goede ontwikkeling vindt Chase Carey van Liberty Media. "De coureurs, teams en promotors zijn allen aanwezig op social media. De veranderingen hebben het aantal videoweergaven verviervoudigd."

"We werken er met de FIA hard aan om te zorgen dat de fans zoveel mogelijk betrokken raken bij de sport. Dat heeft dan onder meer betrekking op de motoren, de kosten, regels en dergelijke. Het voorprogramma van de Formule 1 wordt ook geëvalueerd."

Carey ziet al positieve ontwikkelingen, maar erkent dat er nog flinke stappen te maken zijn. "Na vier races vind ik dat we op de goede weg zijn. De tribunes zitten voller en er kijken meer fans op TV naar de races. Online zien we meer betrokkenheid van de fans. In Spanje introduceren we een aantal vernieuwingen om de fans nog meer te betrekken bij de sport."

In het verleden werd er weinig aandacht besteed aan de mening van de Formule 1 fan. In 2015 werd er een fan onderzoek gedaan, maar met deze uitkomsten is bar weinig gedaan tot op heden. Momenteel loopt er een tweede fan onderzoek, maar onze verwachting is dat de wensen van de fans wederom niet worden gehoord. Dit omdat veel van de wensen van de fans indruisen tegen de moderne Formule 1, waaronder een afschaffing van de hybride motoren, meer actie op de baan en meer motorgeluid. Stuk voor stuk dingen die pas vanaf 2021 te realiseren zijn.

Carey geeft aan dat Liberty de fans wil leren kennen. "We gebruiken daarvoor tools zoals het fan onderzoek, databases, digitale platformen en marketingtools, zodat we meer fans aan kunnen trekken."

Alle mogelijke digitale vernieuwingen zijn prachtig, maar zonder actie op de baan zal de Formule 1 weinig jongere kijkers boeien. Juist in die groep liggen veel kansen, maar de nieuwe generatie is zelden geïnteresseerd in races van anderhalf uur. 

"Actie op de baan is heel belangrijk en we willen meer inhaalmogelijkheden creëren. Snelle auto's en vechtende coureurs zal de fans aantrekken. We moeten dat bovenaan de prioriteitenlijst zetten." 

Tijdens het huidige Formule 1 seizoen is het aantal inhaalacties dramatisch afgenomen ten opzichte van vorig seizoen. In Australië waren er slechts 5 inhaalacties, in Rusland (dankzij een teamorder) 1. 

Foto: Ferrari F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen