Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Licht gefrustreerde Sainz verdedigt Ferrari na opmerkelijke tactiek

Carlos Sainz werd in de slotfase naar binnen geroepen om op nieuwe banden over te gaan, terwijl hij op P3 reed. De Spanjaard negeerde in eerste instantie de strategische keuze, maar ging naderhand toch de pitstraat in aangezien hij vertrouwen heeft in het team, zo legt hij uit.

In de slotfase van de Franse Grand Prix maakte Ferrari de beslissing om Carlos Sainz naar binnen te halen voor nieuwe mediums. De 27-jarige coureur van Ferrari kwam uiteindelijk als vijfde over de streep en scoorde nog een extra puntje door de snelste raceronde te rijden. Had Sainz meer punten kunnen pakken als het team besloot hem niet naar binnen te halen? Wellicht, maar Ferrari-teambaas Mattia Binotto liet weten geen risico te nemen aangezien de banden al ver aan het einde van hun Latijn waren. Na de race laat de Spanjaard weten de keuze van Ferrari te begrijpen en vertrouwen te hebben in het team dat ze de juiste keuze maakte. "Ze (Ferrari, red.) lieten me de cijfers en de data van de banden zien en ze geloofden er sterk in dat ik het niet tot het einde zou hebben gered (met deze banden, red.)", vertelt Sainz aan de media, waaronder RacingNews365. "We moeten vertrouwen hebben in de cijfers, want daarop baseren we onze strategieën."

"We zullen het samen moeten analyseren"

"Ik ben er zeker van dat ze het natuurlijk met de beste intentie doen, wanneer je op een podiumpositie rijdt na achteraan te zijn gestart", gaat de Spanjaard verder. "Het laatste wat je wil is een pitstop maken, aan de kant te gaan (voor Perez, red.) en 32 seconden verliezen. Misschien was ik daarom bereid om wat meer risico te nemen." "Het team speelde uiteindelijk op safe met de banden, wat ik helemaal begrijp, en we zullen het samen moeten analyseren."

Wat gebeurde er in die fase?

De Spanjaard, die overigens nog een tijdstraf van vijf seconden had, negeerde in eerste instantie de oproep aangezien hij in gevecht was met Sergio Perez om P3. "Niet nu, niet nu!", riep hij over de radio. "Ik denk dat ze overtuigd waren dat het een goede ronde was om te stoppen, ook al was ik in gevecht met Checo. Het is zo'n typische discussie. Plots rijd je op P4 of P3 en probeer je daarmee het einde van de race te halen", vertelt Sainz. "Het team vraagt of je het einde kan halen en ik heb zoiets van 'laat me er even over nadenken', want ik moest de banden aanvoelen en kijken wat er mogelijk was. Uiteindelijk was ik degene die dacht dat het niet mogelijk was, maar toen passeerde ik Checo, kwam ik in schone lucht en zei ik 'laten we het proberen'." "De topsnelheid van Red Bull dit weekend was gestoord, dus ik moest een nieuwe plek zoeken om langs Checo te komen. Dat lukte, waardoor het een beetje frustrerend was dat we het niet probeerde uit te zingen tot het einde van de race, maar de banden zaten op de limiet. Het team heeft de cijfers dus ik volgde de instructie om een pitstop te maken op. Het team is in de beste positie om die beslissing te maken." Bekijk de inhaalactie hieronder, het artikel gaat daaronder verder.

Sainz sluit het weekend zelfverzekerd af

Ferrari moest in aanloop naar het raceweekend noodgedwongen nieuwe motoronderdelen installeren in de auto van Sainz, waardoor hij achteraan moest starten. De Spanjaard is daarentegen tevreden met de snelheid die hij en Ferrari hadden. "Zonder de straf, heb ik het gevoel dat dit een raceweekend zou zijn geweest waarin we voor poleposition en de overwinning hadden kunnen strijden." Sainz is er zelfs van overtuigd dat hij op het podium had kunnen staan als hij geen tijdstraf had gekregen. "Het was een heel goed weekend voor mij als coureur - een weekend dat me vertrouwen geeft", sluit Sainz zelfverzekerd af.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"