Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Magistrale Max Verstappen sloopt Mercedessen

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend gaf niemand een stuiver voor de kansen van Max Verstappen. Zelfs Max niet voor zijn eigen kansen. De Nederlander verbaasde wederom alles en iedereen en voerde een prachtige one man show op.

Welke van de twee Mercedessen zou er zegevieren op Silverstone? Zou Lewis Hamilton het WK bijna beslissen of kon Valtteri Bottas een keer terugslaan? Dit scenario werd meermaals besproken, zelfs nog vlak voor de start van de race. Max Verstappen was immers in zijn Red Bull tijdens de kwalificatie een seconde te langzaam. Op pure snelheid weet Red Bull dat het tekort komt, zeker over een ronde. De beestachtige party modus, het DAS-systeem en de perfecte Mercedes zijn dan onverslaanbaar. Maar, Red Bull en Verstappen toverden een konijn uit de hoge hoed. De bandenfluisteraar was terug van weggeweest. Met een afwijkende strategie zorgde het team al voor de start voor gefronste wenkbrauwen. Bandenleverancier Pirelli sprak zelfs van een unicum, nadat Verstappen zich kwalificeerde op de harde band. Een keuze die niet eens zo gek was, want deze band ging een week eerder nog door het leven als de veelvuldig gebruikte medium band. De andere banden waren eigenlijk te zacht voor het circuit van Silverstone, zeker in combinatie met de hete temperaturen. In de race sloegen de Mercedessen direct een gat, maar Verstappen wist na vijf ronden al genoeg: die banden gaan eraan. Als een erkend sportvisser hengelde hij de zwarte bolides langzaam binnen. Daarbij negeerde hij de call van het team om het rustig aan te doen. Max en rustig? Hij is er de man niet naar om als een ‘oud omaatje’ rondjes te rijden. De stukken vlogen ondertussen van de banden van Hamilton en Bottas af. Sloopbedrijf Verstappen zette de Duitse renstal massaal onder druk en de medium banden verdwenen als sneeuw voor de zon. Wat daarna volgde is een prachtig stukje bandenmagie van Verstappen. Op banden die 15 ronden ouder waren, wist hij het gat richting Bottas eenvoudig uit te bouwen. Tot het moment dat het genoeg was voor een ‘gratis’ stop. De pitcrew van Red Bull was ditmaal niet foutloos, waardoor Max niet voor maar nipt achter Bottas op de baan terecht kwam. Met een fraaie inhaalactie liet ‘oma’ Verstappen direct zien waar hij voor kwam: winnen! Wederom joeg hij Bottas in de val. Red Bull liet Max een tempo rijden dat prima te doen was, ditmaal op de medium band, maar wist dat deze niet optimaal waren. In een korte stint bleef Bottas op de harde band bij, maar het tweede tactische konijn werd uit de hoed getoverd: Red Bull stopte al snel en Bottas moest mee. De lange stint naar de finish werd de dood van Bottas, terwijl Mercedes vooraan Hamilton probeerde de finish te laten halen met een eenstopper Het tactische plan van Red Bull werkte meesterlijk, want Verstappen reed op zijn dooie akkertje, terwijl de banden van Hamilton de geest begonnen te geven. Toen Red Bull de ‘go’ gaf en Verstappen los mocht reed hij er met een seconde per ronde naar toe en kwam de call van Mercedes om de Brit binnen te halen. Bottas stribbelde nog wat tegen, probeerde het gat constant te houden op een seconde of drie, maar zag de stukken van zijn banden vliegen.

Dat Verstappen een rustige middag beleefde bleek wel uit zijn grappige boordradio richting het team. Jongens, allemaal goed drinken en de handjes wassen. De controle en de serene rust bij Max zijn zeer bijzonder te noemen. Het gemak waarmee hij alles controleert in de auto en nog zoveel ‘processorcapaciteit’ overheeft om na te denken en zelfs te grappen en grollen, is ongekend. De zege van Max komt niet helemaal uit de lucht vallen. Wie kijkt naar de zeges van Verstappen ziet vaak veel paralellen. Hitte, banden en acceptatie. De warmte was zeker aanwezig op Silverstone en de zachtere banden dwongen de coureurs en teams om strategische keuzes te maken. Red Bull slaagde daarin en Verstappen was wederom de bandenfluisteraar. Daarbij komt dat Verstappen het hele weekend een zeer relaxte indruk maakte. Geen frustraties omtrent de dominantie van Mercedes. Acceptatie, dat was het woord dat het beste past bij de manier waarop Max rustig de tijd nam voor de media, over zijn auto, Mercedes en zijn titelkansen sprak. Het is niet voor het eerst dat een zege van Verstappen uit de lucht lijkt te komen vallen. Niet geheel toevallig zijn het de momenten waarop Max in zijn element is en hij de kansen ook voor zichzelf creëert. Red Bull was tactisch sterk, Verstappen was magistraal en ging voor de jackpot.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'