Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko heeft goed nieuws voor Verstappen: "Red Bull heeft een reserve van enkele tienden"

De auto van Max Verstappen en Sergio Perez kan nog steeds enkele kilo's lichter zijn. Op die manier kan het team, zonder daadwerkelijk echte updates te introduceren, enkele tienden van een seconde per ronde sneller gaan.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco was het Ferrari dat domineerde, totdat het helemaal misging bij de pitstops. Max Verstappen leek er niet lekker bij te zitten, maar volgens Helmut Marko is daar niets van waar. Zijn coureur was van het niveau van de andere topcoureurs, zo legt hij uit bij Formel1.de. "De trainingsresultaten in Monte Carlo zeggen niets over de echte krachtsverhoudingen tussen Red Bull en Ferrari. Max had namelijk bij alle vier de trainingen (inclusief de kwalificatie, red.) problemen met een bocht: dat was bocht één en hij verloor daar tussen de anderhalve en drie tiende(n) van een seconde." "In sector twee en drie zat Verstappen binnen een honderdste van een seconde of zat hij zelfs voor de rest. In zijn allerlaatste ronde (in Q3, red.) lukte het hem eindelijk in de eerste sector en volgens onze prognoses zou hij minstens op de eerste startrij hebben gestaan (mits Perez niet was gecrasht, red.). Leclerc was volgens mij niet bij te halen, maar het betekent wel dat die drie à vier tienden van een seconde achterstand niet het ware beeld schetsten."

Marko: "Godzijdank wonnen we"

Dat Red Bull de laatste twee Formule 1 Grands Prix winnend heeft afgesloten, is een pak van het Oostenrijkse hart van Marko. Het waren namelijk twee Ferrari-circuits bij uitstek, zo verklaart de topadviseur van Red Bull. "We hebben circuits waar wij de sterkere partij zijn, maar ook banen waar Ferrari het sterkst is. Godzijdank hebben we op de twee circuits waar Ferrari over het algemeen het sterkste materiaal had, in Barcelona en Monaco, ondanks die omstandigheden kunnen winnen. Daar worden we blij van." Nu komen er juist weer circuits aan die Red Bull volgens Marko goed liggen. "Daarom zijn we ook optimistisch op weg naar Bakoe en Montreal, waar de rechte stukken weer langer zijn en onze topsnelheid ons te hulp schiet. We staan ongeveer op gelijke hoogte met Ferrari, dus de vorm van de dag, de set-up, de bandenslijtage en de banden lang in het ideale werkvenster houden, zal cruciaal worden."

Red Bull nog steeds te zwaar

Ondanks enkele updates die Red Bull de afgelopen weken en maanden heeft geïntroduceerd, is de RB18 van Verstappen en Perez nog steeds niet op streefgewicht. Veel teams kwamen aan het begin van het seizoen niet in de buurt van het minimale gewicht van 795 kilo (ze zaten er ver boven), waarna de FIA zelfs nog besloot om het minimale gewicht te verhogen naar 798. Naar verluidt zat alleen Alfa Romeo in de buurt van dat gewicht, waarna men in alle Formule 1-fabrieken naarstig op zoek ging naar manieren om het gewicht - en als het goed is dus ook de rondetijden - terug te brengen. Red Bull vond al enkele kilo's, maar loopt volgens Marko nog steeds achter op grote concurrent Ferrari. Op dat vlak kan de renstal dus relatief gemakkelijk tijd goed maken op de Italianen. "Het verliezen van gewicht gaat niet van de ene op de andere dag", benadrukt Marko. "Het is dan ook een positief punt dat we nog een reserve van enkele tienden van een seconde achter de hand hebben zodra we het minimale gewicht bereiken. We zijn dus nog te dik. Ferrari zit volgens ons echter al ongeveer op de gewichtslimiet, terwijl Mercedes ongeveer even zwaar is als wij", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'