Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko: "Konden motorproblemen Verstappen maar half oplossen"

De Honda-motor had ook in Abu Dhabi de nodige kuren gedurende de race, waardoor Max Verstappen in zekere zin met één arm achter zijn rug de strijd met zijn concurrenten moest aangaan. Red Bull-adviseur Helmut Marko geeft na afloop van de race toelichting over de problemen.

Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi moest Max Verstappen enigszins gehavend proberen het gat naar de kop van het veld te dichten. De Nederlander kreeg na zijn eerste pitstop ineens te maken met motorproblemen en was in de ronden daarna veelvuldig te horen over de boordradio met klachten over zijn Honda-krachtbron. Verstappen riep ronde na ronde dat 'er iets niet in de haak was'. Helmut Marko legt na afloop van de race in een reactie aan Auto, Motor und Sport uit dat Red Bull niet begreep waardoor dit alles nu precies kwam. "Om redenen die wij nog altijd niet begrijpen, veranderde de engine mapping na de pitstop van Verstappen ineens. Het beïnvloedde de gasrespons en het remmen van de motor. We konden het probleem jammer genoeg maar voor de helft oplossen", vertelt Marko. "Gelukkig wisten we een compromis te vinden tussen topsnelheid en downforce." De problemen met de motor hielpen niet in gevecht met de Ferrari van Charles Leclerc, vertelt Marko. "Wij waren beter bij het uitkomen van de zevende bocht, maar daarna was de Ferrari veel sneller. De rechte lijn snelheid was nog altijd hun superkracht", besluit Marko.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie