Max Verstappen; het wonder van Sochi

02 mei 08:45 Redactie

Verstappen rijdt met opgelapte RB13 naar vijfde plaats in Rusland


Dat niet alleen McLaren de zaken niet op orde heeft, bleek maar weer eens in Rusland. Red Bull Racing mag dan met de Renault krachtbron duidelijk snelheid tekort komen, maar ook het team zelf laat duidelijk steken vallen.

Op zaterdagavond, na de kwalificatie, ontdekten de technische mensen van Renault op basis van de beschikbare data dat de V6 motor van Verstappen kuren vertoont. De verbranding zit dicht tegen de limiet aan wat desastreus kan worden in de race. Red Bull besluit om de eerste motor terug te plaatsen in de auto van Verstappen, maar bij het installeren gaat de waterpomp stuk. De motor wordt er weer uitgehaald om vervolgens een nieuwe waterpomp te installeren.

Na een reparatie van 2 uur wordt de motor opnieuw gestart en weer verliest de pomp water. De tijd is tekort om de waterpomp te vervangen. Het team besluit tot een noodgreep en kit als het ware de pomp dicht. Teambaas, Christian Horner, vermoedt dat de vele motorproblemen in het verleden ervoor hebben gezorgd dat Renault bij de productie op de limiet zit.

"Bij drie teams vallen op een gegeven moment delen uit." Ook Toro Rosso kampt met soortgelijke problemen.

Amper een uur voor aanvang van de race moet Verstappen vrezen voor zijn deelname. Het lukt zijn engineers echter om de auto op tijd klaar te krijgen en hij kan zodoende alsnog starten. Verstappen laat zichtbaar stoïcijns weten dat hij wel ziet hoe ver hij komt.

Verstappen demonstreert vervolgens dat wonderen de wereld nog niet uit zijn. Zijn start is sterk, hij pakt zowel Ricciardo als Massa en schuift op naar de vijfde plaats. Zijn teamgenoot Ricciardo valt in ronde  6 uit met oververhitte remmen waarop Verstappen de opdracht krijg om zijn rembalans meer naar voren te zetten. Gevreesd wordt dat hij hetzelfde probleem zal krijgen. Ook in Bahrein kampte de 19-jarige Red Bull coureur met dit euvel.

In Sochi gebeurt echter niks van dit alles. Het wonder is geschied, hij brengt zijn opgelapte RB13 naar de finish maar wel op een volle minuut van de winnaar. Dat betekent een tijdverlies van 1,15 seconden per ronde.

Verstappen zelf ziet na afloop in ieder geval twee lichtpuntjes: "Ten eerste, we zijn gefinisht, mijn complimenten aan mijn team. Ten tweede, mijn snelheid in de tweede stint was bemoedigend."

De statistieken bewijzen inderdaad het gelijk van de Nederlander. Verstappen ging met een achterstand van 42 seconden op Bottas de laatste 30 ronden in. Op de streep was dit opgelopen naar 60 seconden. Hij verloor dus beduidend minder tijd op de supersofts als op de ultrasofts aan het begin van de race. Op de supersofts verloor hij uiteindelijk 8 tienden per ronde. De RB13 houdt de schade ten opzichte van Ferrari en Mercedes dus enigszins beperkt op de supersofts.

In Spanje moet de grote update Red Bull nog een stap dichterbij brengen maar pas in Baku als ook Renault met een update komt, moet Red Bull stappen maken. Of het seizoen van Verstappen en Ricciardo dan een stuk leuker wordt, blijft echter afwachten.
Foto: Mark Thompson/ Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen