McLaren: 'Honda ligt drie jaar achter op concurrentie'

07 mrt. 07:59 Redactie

Problemen met Honda motor komen als verrassing voor McLaren


Het Formule 1 team van McLaren is compleet verrast door de problemen met de nieuwe Honda motor. Eric Boullier van McLaren geeft aan dat Honda volgens hem ene jaar of drie achterloopt ten opzichte van de concurrentie.

Het nieuwe seizoen lijkt alweer uit te draaien op een drama voor McLaren-Honda. Met veel bombarie presenteerde het team de nieuwe MCL32. Een nieuwe Honda motor, nieuwe Formule 1 regels en een nieuwe kleurstelling. Dit alles moest een nieuw tijdperk inluiden, waarin nieuwe successen behaald zouden worden. 

"Het is nog vroeg, maar we ontkennen niet dat onze verwachtingen hoger waren toen we in Barcelona aankwamen. De week verliep niet zoals we verwacht hadden. Ik denk dat er nog wat werk te verzetten is in Japan. Ze moeten onderzoeken waardoor de problemen worden veroorzaakt."

Ondanks de motorproblemen staat McLaren er beter voor dan de afgelopen jaren. "We verkeren in een veel betere situatie. Maar om eerlijk te zijn, is het niet goed genoeg om te voldoen aan onze verwachtingen en de verwachtingen van onze fans." liet Boullier weten aan F1.com.

"De powerunit is veel belangrijker dan ooit. Vroeger kon je 30, 40, 50 PK verschil in paardenkrachten nog wel compenseren met een goed chassis. Maar bij de huidige krachtbronnen spreken we niet alleen meer over vermogen."

"Mercedes ligt nog altijd voor op ons, omdat ze nieuwe dingen uitvinden voordat de concurrentie deze heeft bedacht. Dat is de reden waarom de verschillen op motorisch gebied veel groter zijn dan voorheen."

Boullier wil Honda niet teveel afvallen, want de Japanners zijn enkele jaren later gestart met de ontwikkeling van de V6 dan de concurrentie. "Honda ligt drie jaar achter op de concurrentie. Mercedes, Ferrari en Red Bull begonnen in 2010 al met de voorbereidingen. Daarnaast maakten ze op dat moment allemaal al Formule 1 motoren."

"Honda besloot in 2013 om een comeback te maken in de F1 en moest vanaf nul beginnen. Ze hadden geen fabriek, geen apparatuur. Ze moesten alle kopen en de juiste mensen in dienst nemen. Als we eerlijk zijn dan zijn er ook fabrikanten die al zeven jaar lang het lastig hebben. Honda startte vier jaar na alle concurrenten."

"De huidige powerunits zijn zo complex dat je stap voor stap te werk moet gaan. Helaas is er geen short cut."

 

Foto: McLaren F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen