Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes wijst naar FIA en Verstappen: "Weten allemaal hoe je iemand voorbij laat gaan"

Het meest controversiële moment van de Grand Prix van Saoedi-Arabië was de aanvaring tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Mercedes verklaart dat het team pas na het incident te horen kreeg waarom de Nederlander langzamer ging rijden.

In ronde 37 van de Saoedische Grand Prix reed Lewis Hamilton tegen de achterkant van de Red Bull van Max Verstappen aan. De Nederlander had van zijn team instructie gekregen om Hamilton voorbij te laten gaan en wilde dit net voor de laatste bocht doen. De Mercedes-coureur had niks in de gaten en reed tegen de RB16B aan. In de nieuwste podcast van RacingNews365 werd gesuggereerd dat Hamilton precies wist wat er aan de hand was. Mercedes-topman Andrew Shovlin ontkent echter glashard dat de Brit wist wat er aan de hand was. "Nee, dat wist hij niet", luidt zijn antwoord tegen onder andere RacingNews365 . Shovlin verklaart dat zijn team pas na het voorval met Verstappen een bericht kreeg van wedstrijdleider Michael Masi. "De timing was niet fijn voor ons. Het eerste wat we hoorde op de radio was Lewis die zei: 'hij gaf me een brake test'." "En toen sprak Masi met Ron Meadows (sporting director Mercedes, red.) en deelde hij mee dat Verstappen gevraagd was om de positie terug te geven. Dus we hadden geen tijd om dat tegen Lewis te zeggen en hij verwachtte het dus niet."

Mercedes legt schuld bij Verstappen

Volgens de engineer van Mercedes is het de schuld van de Nederlander dat de twee in aanraking kwamen met elkaar. "Als je naar de beelden van in de auto kijkt dan is het begrijpelijk waarom Lewis er een probleem mee had. Max reed in het midden van het circuit op een plek waar het precies drie auto's breed is." "Lewis kon niet weten of Max naar links of rechts zou gaan. Max bleef in het midden en ging vol op de rem. Lewis probeerde niet tegen hem aan te rijden, maar hij kon niet harder remmen", legt Shovlin uit. De Mercedes-man is van menig dat de Nederlander een ander punt had moeten uitkiezen op de positie terug te geven aan de Brit. "Het is gewoon niet de manier waarop iemand zou verwachten dat iemand hem voorbij laat gaan. We weten allemaal hoe je je teamgenoot voorbij laat gaan. Een positie teruggeven zou niet wezenlijk anders moeten zijn."

Viaplay
x
Live reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen