Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes snijdt zichzelf mogelijk in de vingers met potentiële aerodynamische problemen

Mercedes verraste vriend en vijand tijdens de testdagen in Bahrein met een radicaal sidepod-ontwerp. Echter, de zogenaamd 'ontbrekende' sidepods zorgen mogelijk voor een probleem tijdens de eerste race van het seizoen.

Elk Formule 1-team op de grid van 2022 heeft een eigen interpretatie van de sidepods, maar er is één team dat het totaal anders heeft aangepakt. En dat is Mercedes. Waar de negen andere teams hebben gekozen voor een breder 'horizontaal' sidepod-ontwerp, sloeg de Duitse renstal een andere weg in. In eerste opzicht lijkt het alsof de sidepods van de W13 er praktisch niet zijn. Er werd al snel gepraat over het ontbreken van het onderdeel, maar in werkelijkheid volgt Mercedes vooral een andere filosofie. De sidepods van de W13 zijn namelijk meer 'verticaal' geplaatst, waardoor de oppervlakte vanaf de zijkant gezien wat groter is. De zijkant van de Mercedes-bolide is simpel gezegd wat meer een soort muur dan de zijkant van de andere bolides. Dit hoeft in principe geen probleem te zijn, maar kan onder bepaalde omstandigheden zeer nadelig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een sterke zijwind: hoe groter de oppervlakte vanaf de zijkant, hoe vatbaarder de bolide is voor wind. Laat dat nu net een aanzienlijk probleem kunnen zijn tijdens het Grand Prix-weekend in Bahrein, waar sterke windvlagen worden verwacht.

Mercedes-simulaties konden niet alle problemen voorspellen

Volgens Paolo Filisetti, technisch F1-analist van RacingNews365, is het ontwerp van de Mercedes-bolide niet in alle omstandigheden perfect. "Ze hebben goede data gezien in de simulaties, dus hebben ze deze weg gevolgd. De simulaties hebben echter een paar beperkingen in vergelijking met de realiteit." "Zo kan je de zijwind niet simuleren, wat een groot nadeel kan zijn bij het concept van Mercedes", legt hij uit. "Daarnaast zit er een andere beperking bij de simulaties. De snelheid van de luchtstromen in de windtunnel staan vastgesteld op een limiet van maximaal 180 kilometer per uur." "Je kan de effecten op hogere snelheid dus niet gelijk zien. Hierdoor kan ook het porpoising-effect niet gesimuleerd worden."

Mercedes W13 kan instabiel zijn tijdens eerste GP

Het sidepod-design is dus waarschijnlijk vatbaarder voor zijwind. Ook in de bochten kan de balans sneller verstoord worden, waardoor de aerodynamica tussen de voor- en achterkant van de bolide niet meer precies werkt zoals gewenst. Uiteindelijk kan er veel downforce verloren gaan, wat uiteindelijk ook betekent dat er een stabiliteitsprobleem ontstaat bij de Mercedes-bolide. De renstal kan natuurlijk nog met upgrades en aanpassingen komen, maar de eerste grote beproeving van de sidepods zien we dit weekend in Bahrein - mét zijwind.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024