Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes steekt hand in eigen boezem: "We konden Hamilton beter naar binnen halen"

Mercedes-topman Andrew Shovlin blikt terug op de Grand Prix van Nederland en bespreekt de beslissing om Lewis Hamilton aan het einde van de race onder de safety car niet naar binnen te halen voor nieuwe zachte banden. Hij erkent dat Mercedes het anders had moeten doen.

De Grand Prix van Nederland was een strategisch spektakel. Met nog maar 15 rondes te gaan besloot Red Bull Max Verstappen naar binnen te halen onder de safety car voor nieuwe zachte banden. Maar Mercedes bleef met Lewis Hamilton doorrijden. Het gevolg was dat Verstappen Hamilton direct wist in te halen toen de race werd vervolgd, een beetje hetzelfde verhaal als in die allesbeslissende race in Abu Dhabi. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, toch? Mercedes Trackside Engineering Director Andrew Shovlin legt uit waarom de keuze werd gemaakt om Hamilton niet naar binnen te halen in Zandvoort. "We reden op dat moment op banden die zes ronden oud waren. Op papier dachten we dat we kans maakten om met Max te vechten als we beide auto's op deze mediums lieten rijden", begint Shovlin. "Op dat moment gaven we Lewis de opdracht om het tegenovergestelde van Max te doen. Dus dat betekent dat als Max binnenkomt, hij buiten blijft." "Die beslissing werd iets gecompliceerder toen de safety car door de pitstraat kwam, zodat ze Valtteri's auto aan het einde van pitstraat weg konden halen. Als dat gebeurt, duurt het veel korter om een pitstop te maken en toen George zei dat hij toch al veel degradatie had op die mediums, konden we hem een stop laten maken, maar konden dat niet hetzelfde doen met Lewis. Als we Lewis een pitstop hadden laten maken, was hij achter Max op de tweede plaats terecht gekomen. George zou daarmee nog verder terug zijn gevallen door de vertraging van die pitstop."

Niet geschoten, is altijd mis

Uiteindelijk kwam Hamilton als vierde over de finish, terwijl teamgenoot George Russell het zilver binnensleepte. Shovlin erkent dat ze een fout hebben gemaakt met de strategie van Hamilton en laat weten dat het beter zou zijn geweest als hij ook op de softs reed in de eindfase van de race. Echter zou een overwinning er dan sowieso niet in hebben gezeten legt hij uit. "Uiteindelijk weten we dat we Lewis wel beter naar binnen konden halen. Het beste was geweest om ze beide onder de safety car een pitstop te laten maken voor nieuwe zachte banden, want dan waren we P2 en P3 gefinisht. Maar we hoopten dat er nog een kans zou zijn om die race te winnen en daarom hebben we geprobeerd om op die medium band te blijven, de positie over te nemen en kijken of we die konden vasthouden."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'