Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes verrast met nagenoeg compleet nieuwe motor

Mercedes heeft vrijdag de nieuwe auto gepresenteerd en maakte meteen bekend 'grote' veranderingen aan de motor te hebben doorgevoerd. Hywel Thomas, de motorbaas van de Duitse renstal, legt uit wat er allemaal veranderd is aan de nieuwe power unit.

Sinds de start van het hybride-tijdperk is de Mercedes-motor de te kloppen motor. Door de jaren heen zijn andere fabrikanten iets dichterbij gekomen, maar ook de Duitsers zitten niet stil. Iets wat opnieuw duidelijk wordt nadat Mercedes haar nieuwe bolide voor het aankomend seizoen heeft gepresenteerd. Hywel Thomas, de baas over de motorafdeling van het Formule 1 team, onthult dat het team dit jaar veel veranderd heeft aan de motor van Lewis Hamilton en George Russell. "2022 is een lang en ingrijpend project geweest", aldus de Engelsman. "We hebben dit jaar meer onderdelen aan de power unit veranderd dan in enig ander seizoen sinds 2014. We hebben de manier waarop we het ontwerpen en ontwikkelen van een F1-wagen aanpakken moeten veranderen, omdat het zulke ingrijpende regelwijzigingen zijn", gaat de Engelsman verder.

Samenwerking tussen verschillende afdelingen van extreem belang

Omdat het om zulke grote veranderingen gaat, is het nog belangrijker om goed samen te werken met andere afdelingen van een Formule 1-team, legt Thomas uit. "Het chassisteam heeft zeer ijverig en snel gewerkt aan de nieuwe reglementen zodat ze snel begrepen waar de kansen liggen en welke onderdelen belangrijk zijn voor de rondetijden." "Wij (de motorafdeling, red.) brengen dan wijzigingen aan in de power unit waardoor de chassisafdeling de reglementen het best kan benutten", licht de motorbaas toe. Hij legt ook uit aan welke veranderingen we dan moeten denken. "Je wilt misschien de motor iets anders plaatsen in de auto of de lay-out van de power unit wat veranderen om flexibiliteit te krijgen op die vlakken die belangrijk zijn voor een goede rondetijd. Maar je kunt natuurlijk nooit echt weten hoeveel performance je gaat vinden."

'Je weet het niet zeker'

Om echt te weten hoe de nieuwe motor en de nieuwe auto presteert, zullen er kilometers gemaakt moeten worden. "We hebben natuurlijk een aantal zeer goede simulatietools en natuurlijk gebruiken we die om te proberen in te schatten hoe het chassis zal presteren, maar je weet het niet zeker", legt Thomas uit. "En dat betekent dat we niet precies weten hoe de motor gebruikt moet worden en hoe hij moet rijden op het circuit. Dat weten we pas als we op het circuit rijden. We moeten op heel wat dingen voorbereid zijn, om er zeker van te zijn dat de motor klaar is voor wat we misschien nog gaan ontdekken", verklaart de motorenbaas van Mercedes.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"