Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes zet streep door radicale oplossing voor hardnekkige problemen: "Onhaalbaar"

Mercedes is op dit moment op gepaste afstand het derde team in de Formule 1. Soms moet het zelfs strijden met het middenveld om de vijfde of zesde positie, want hardnekkige problemen aan de W13 van Lewis Hamilton en George Russell spelen hun parten. Toto Wolff snapt dat de kansen op de titel langzaam slinken, maar heeft geduld. Hij wil geen radicale dingen doen in een zoektocht naar een oplossing.

Dat Mercedes niet staat waar het wil staan, dat is na drie Grands Prix wel duidelijk. Alhoewel het team op P2 staat in het kampioenschap, kan het team zich niet meten met Ferrari en Red Bull. Een reeks problemen zorgen ervoor dat de W13 nog niet zo snel gaat als men wil. De moed zit er in het Mercedes-kamp echter nog steeds goed in, ondanks de problemen waarmee ze kampen.

Kans klein

Als Mercedes-teambaas Toto Wolff wordt gevraagd naar de kansen van zijn team in de strijd om de titel, moet hij eerlijk toegeven dat het er niet goed uit ziet. Zelf is hij positief, maar als er statistische berekeningen op los worden gelaten, dan zal het beeld voor Mercedes ongetwijfeld nog donkerder zijn. "We staan op achterstand", erkent hij. "Als we wiskundig naar het kampioenschap kijken, dan denk ik dat de kansen niet in ons voordeel zijn. Maar dit is autosport en alles kan gebeuren. Teams kunnen uitvallen en als wij het potentieel uit onze auto kunnen krijgen, dan doen we weer mee." "Als racer zou ik dan ook zeggen dat we de kans 40/60 is dat we wel of niet mee zullen strijden, maar als ik een wiskundige was, dan zouden onze kansen waarschijnlijk slechter zijn. We zijn echter pas drie races onderweg, dus de titel willen we nog niet afschrijven."

Kan een betere set-up het verschil maken?

Gevraagd of Mercedes inmiddels heeft geaccepteerd dat de problemen niet te verhelpen zijn zonder significante veranderingen aan de bolide, wil Wolff dat niet hardop zeggen. De set-up van de wagen kan ook al een verschil maken, beweert hij, al zijn er inderdaad wel grotere problemen aanwezig. "Een goede set-up is heel belangrijk. We zagen bijvoorbeeld dat de auto in Australië volgens onze coureurs van vrijdag op zaterdag als dag en nacht verschilde. We hebben het dan over een paar tienden van een seconde, maar er zitten ergens een paar gremlins in onze auto die we nog niet hebben gevonden." "Dat moeten we blijven analyseren en we moeten de data blijven bestuderen", vervolgt Toto. "Zoals ik al eerder heb gezegd: het is natuurkunde, geen 'mystiek'."

Gestuiter niet alleen bij Mercedes

Het grote probleem bij Mercedes is het porpoising, oftewel het gestuiter op de rechte stukken op hoge snelheid. Ferrari lijkt echter ook nog steeds deels met dat probleem te kampen, terwijl ze wel het snelste team zijn. Wolff moet desgevraagd toegeven dat dat betekent dat de Italianen ergens iets beter hebben gedaan. "Ergens heb je een punt, maar ons gestuiter is erger dan Ferrari, omdat we het mee de bochten in nemen. Als we dat oplossen, hebben we dan op wonderbaarlijke wijze een seconde gevonden? Nee, zeker niet, maar er zijn veel kleine andere verbeteringen die we kunnen vinden." "Qua gewicht bijvoorbeeld", stipt hij een vlak aan. "Zo gaat dat in de Formule 1: je moet stapjes blijven zetten en de auto beter begrijpen. Ik ben optimistisch dat we er uiteindelijk zullen komen, of dat nou na twee races, vijf races of aan het einde van het seizoen is."

Een stap terug, twee naar voren?

Een andere radicale weg die Mercedes in zou kunnen slaan, is om terug te keren naar het vorige concept waarmee ze in Barcelona aan de start van de eerste testdagen verschenen. Dat zijn Wolff en zijn team echter absoluut niet van plan. Nee, men gaat met deze auto door, zo lang men kan, totdat de problemen zijn verholpen. "We gaan de oplossing voor deze auto vinden, daar ben ik van overtuigd. Andere teams hebben nog last van gestuiter, zoals Ferrari, maar alsnog zijn zij heel snel. Wij hebben dus op andere vlakken ook performance gemist of gewoon niet goed gepresteerd. Kijk ook naar Red Bull, dat tijdens de testdagen in Bahrein van de ene op de andere dag veel sneller werd door een update!" "Wat zouden we anders moeten doen?", vraagt hij zich hardop af. "Een paar maanden terug in de tijd gaan en een andere bolide op de baan zetten? Dat is niet haalbaar, want daardoor zouden we alleen maar verder terugvallen in vergelijking met de andere teams. Het is allemaal relatief. Op dit moment hebben we geen andere keuze dan onze auto beter leren te begrijpen. Daarvan uit moeten we onze auto aanpassen."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"