Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mysterieus Mercedes doet bijzondere onthulling over haar F1-bolide

Mercedes is halverwege dit jaar van autoconcept gewijzigd, zo geeft teambaas Toto Wolff toe. Aan de buitenkant is dat echter niet te zien.

Alhoewel de Mercedes W13 er door het jaar heen zo goed als hetzelfde uit bleef zien, is er op onopvallende wijze toch veel veranderd aan de wagen. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Mercedes-teambaas Toto Wolff hoe dat gebeurd is. Voor het eerst sinds 2013 werd Mercedes dit jaar geen kampioen, nadat het team in de eerste maanden van het jaar werd geplaagd door grote problemen met de auto. Deze stuiterde alle kanten op op de rechte stukken. Door het jaar heen wist men die problemen langzaam maar zeker te verminderen. In het slot van het seizoen wist Mercedes zowaar een Grand Prix te winnen. In Brazilië was het George Russell die er met de overwinning vandoor ging, nadat Max Verstappen en Lewis Hamilton aan het begin van de race met elkaar in aanraking kwamen.

Afleidingsmanoeuvre

Volgend jaar moeten daar wat overwinningen bij komen en Mercedes hoopt de strijd met Red Bull weer aan te kunnen gaan. In aanloop naar 2023 werd de Mercedes W13 dit seizoen al fundamenteel veranderd, al was dat aan de buitenkant niet te zien, benadrukt Wolff. "Als ik naar de windtunnel ga en de auto van 2023 bekijk, dan zeg ik tegen het team 'dit lijkt precies op de auto van dit jaar?'. Dan vertellen ze me echter dat de nieuwe auto 'eigenlijk heel anders is onder het bodywork'. Het gaat om de luchtstromen, de verdeling van het gewicht en de aerodynamica", vertelt de Oostenrijker. "Onze bolide is dit jaar al midden in het seizoen fundamenteel gewijzigd", onthult hij. "We hebben het concept veranderd, maar dat kon je niet zien aan het bodywork. De smalle sidepods zijn een soort afleiding van het eigenlijke ontwerp van onze auto. Deze zat de laatste keer namelijk vol verrassingen de laatste keer dat ik in de windtunnel was", aldus de mysterieuze Wolff.

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024