Nabeschouwing GP Azerbeidsjan: De race met vele hoofdbrekens

26 jun. 15:30 Redactie
Op voorhand werd al steeds geroepen dat de GP van Azerbeidsjan wel van de Formule 1 kalender kon verdwijnen. Vorig jaar was het tenslotte een draak van een race. Dit jaar was het een compleet ander verhaal. Niet eerder zal er over een race zoveel worden nagesproken als over de GP van Azerbeidsjan.

Alleen het team van McLaren kwam eigenlijk ongeschonden uit de strijd. Sterker nog, met twee auto’s aan de finish die redelijk ver uit elkaars buurt lagen en dus niet in elkaars vaarwater zaten. Alonso deed er zelfs nog een schepje bovenop door voor de eerste punten te scoren. Al met al dus eindelijk een positief weekend voor het veelgeplaagde McLaren. Dat valt bepaald niet te zeggen voor de andere teams.

Hoe deden de verschillende teams het?


Mercedes: Wie is daar verantwoordelijk voor de loszittende hoofdsteun van Hamilton? Geheel terecht dat de wedstrijdleiding het team verzocht om de leider in de race hiervoor naar binnen te roepen. Veiligheid staat voorop en racen met slechts één hand aan het stuur is natuurlijk niet de bedoeling. Het betekende wel weg een haast zekere overwinning voor Hamilton.

Ferrari: Ze wassen dan wel hun handen in onschuld maar welke temperamentvolle Italiaan durft het aan om Vettel tot de orde te roepen? Of beter gezegd, misschien wel te schorsen want zijn actie op Hamilton was natuurlijk buiten alle proporties. Een potentieel vijfvoudig wereldkampioen onwaardig!

Red Bull: Tja, wat moeten we hier nog over zeggen. Typisch een gevalletje van de lachende derde in het geval van Ricciardo en ja, met Max zal ook het nodige moeten worden gesproken. Het team zit natuurlijk ook niet te wachten op al die uitvalbeurten van Max maar heeft wel recht op professioneel gedrag van hun coureur.

Force India: Ocon, waar was je in hemelsnaam mee bezig? Fernley, de teambaas, stelde al dat Ocon het team in Canada al in een lastig parket had gebracht maar de jonge Fransman deed er nu nog een schepje bovenop. In de Formule 1 gelden veel ongeschreven wetten en één daarvan is dat het not done is om je teamgenoot eruit te kegelen!

Williams: okay, alle reden tot juichen natuurlijk want ongelofelijk maar waar maar Lance Stroll behaalde al zijn eerste podiumplek dit jaar! Hij liet zich natuurlijk nog dom op de streep pakken door Bottas maar verder reed de rookie een ijzersterke race. Datzelfde gold ook voor Massa maar waarmee viel die beste man nu uit? Een kapotte achterdemper? Hoe is dat mogelijk Williams?

Toro Rosso: dankzij de geweldige zelfopofferende spin van Sainz stond het team uiteindelijk niet met lege handen maar het lijkt wel af te stevenen op een zelfde situatie als toen met Sainz en Verstappen. Ook Kvyat is niet het beste vriendje van Sainz, dus is er opnieuw werk aan de winkel voor Franz Tost om ervoor te zorgen dat de neuzen in dezelfde richting blijven staan.

Renault: een goede klassering van Hulkenberg werd door hemzelf teniet gedaan. Doordat Palmer al eerder met een technisch mankement was uitgevallen, was het opnieuw een puntloos weekend voor Renault. Ook zij zullen zich achter de oren krabben wat ze moeten gaan veranderen.

Sauber: na het plotselinge vertrek van Kaltenborn toch nog wel een redelijk positief weekend voor Sauber. Wehrlein scoorde met zijn tiende plek punten en ach, die lichte touche met Ericsson zullen we dan maar beschouwen als een race incidentje.

Haas F1: ook bij dit team zullen er niet teveel woorden vuil gemaakt hoeven woorden aan de GP van Baku. Best een solide weekend voor de Amerikaanse renstal. Hoewel Grosjean niet blij zal zijn dat hij slechts 13e werd terwijl zijn teamgenoot Magnussen met P7 punten scoorde.

Kortom, de GP van Azerbeidsjan was op de baan dankzij de vele safety cars zeer vermakelijk. Het was tevens ook één van de meest chaotische races ooit. Chaos op de baan en chaos in vele koppies.
Foto: Mercedes AMG F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen