Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe F1-regels voorgesteld na 'trucje' van oude sluwe vos Alonso

Als het aan Alexander Albon ligt, dan worden er in de kwalificatie straffen uitgedeeld aan coureurs die door het veroorzaken van gele of rode vlaggen andermans ronde om zeep helpen. Dat roept hij na een radiotirade in Azerbeidzjan.

In Azerbeidzjan ging het er even chaotisch aan toe aan het einde van Q1. Na een rode vlag voor de crash van Lance Stroll stond er nog tweeënhalve minuut op de klok en ging iedereen al duwend en drammend de baan op. Fernando Alonso pakte het slim aan, liet een enorm gat tussen hem en de mensen voor hem vallen, waardoor achter hem mensen geen fatsoenlijke kans hadden om een snelle ronde neer te zetten. Daarbovenop 'schoot' de Spanjaard in zijn snelle ronde rechtdoor, waardoor hij gele vlaggen veroorzaakte en de mensen achter hem op de rem moesten. Albon was het slachtoffer en viel daardoor net buiten de boot op weg naar Q2 (16e). Op de radio liet hij duidelijk zijn onvrede merken! "Hij deed het expres", foeterde de Brit. Als de gemoederen later wat zijn bedaard geeft de Williams-coureur tekst en uitleg. "Het was frustrerend om zo dicht op Q2 te zitten. Het zou een goed idee zijn om een regelverandering door te voeren. Als iemand gele vlaggen veroorzaakt, of rode vlaggen, moeten hun rondetijden worden gedeletet. Er zijn nu geen straffen voor de coureurs die fouten maken.'

'Slimme' Alonso is zich van geen kwaad bewust

Albon is niet boos op Fernando, want hij snapt dat de Spanjaard juist goed gebruik maakte van het grijze gebied in het regelboek. "Er zijn altijd spelletjes die worden gespeeld. Je kan de hoeveelheid mensen die op tijd aan een ronde kunnen beginnen zo ver mogelijk terugbrengen (door een langzame outlap te rijden, red.), maar je kan ook nog meer gele vlaggen creëren en zo, in dit geval, door gaan naar Q2. Het is een van die dingen die je overkomt. Ik ben niet boos op Fernando hoor, want hij is een slimme jongen en hij heeft slim gebruik gemaakt van het systeem." De Alpine-coureur zelf was zich overigens van geen kwaad bewust. "Iedereen klaagt als er gele vlaggen zijn, maar die bocht was niet makkelijk. Ik kwam naast de baan, ja. Ik had oude banden, ja. Andere coureurs zoals Sebastian Vettel raakten daar de muur, maar ik koos ervoor om rechtdoor te gaan. Het was een frustrerende situatie met zo weinig tijd op de klok en zoveel auto's die een tijd neer wilden zetten. Ik snap hun frustratie, maar dit had iedereen kunnen overkomen."

Alonso ziet regelwijziging wel zitten

Als Alonso na het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan wordt geconfronteerd met de ideeën van Albon om soortgelijke situaties te voorkomen, kan de tweevoudig kampioen zich daar wel in vinden. Wel moet het voorzichtig worden aangepakt, zo benadrukt hij. "Ja daar zou ik blij mee zijn, maar het is altijd lastig. Als je in de race crasht in een bocht of zoals Kevin Magnussen deed je auto parkeert op een bepaalde plek... Als je hem misschien tien meter verderop zet, krijg je te maken met een safety car. Moeten we dan hem straffen omdat hij de verkeerde keuze maakt?" "We moeten dan ook voorzichtig zijn als we gaan kijken hoe we dat soort dingen aanpakken, maar ik ben het er wel mee eens. Zeker in de kwalificatie. Daar hebben we te maken met minimale rondetijden, langzame ronden, verkeer, wel of geen slipstreams, dus we moeten goed nadenken over het format van de kwalificatie." Tot slot schaart ook Esteban Ocon, de andere Alpine-coureur, zich achter de woorden van Albon. Hij juicht de regelsuggestie zeker toe, omdat hij in soortgelijke situaties al meerdere malen het 'slachtoffer' is geweest. "Ik denk ook dat het een goed idee is!", klinkt hij stellig. "Kijk naar Monaco en Azerbeidzjan, daar heb ik er in de kwalificatie last van gehad. Coureurs zouden misschien iets voorzichtiger zijn als ze weten dat een straf dreigt en dan eindigen ze minder snel op de vluchtstroken. Dus ja, ik zou het zeker goed vinden als die regels worden veranderd op stratencircuits."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden