Palmer: 'Alonso bewijst met Indycar deelname dat shield in F1 onzin is'

28 apr. 09:25 Redactie

Jolyon Palmer fel tegen mogelijke komst van veiligheidsschild in Formule 1


De Halo komt definitief niet, maar de FIA wil een schild introduceren. Een opstaande rand op de cockpit die de coureurs beter moet beschermen tegen brokstukken. Compleet overbodig, vindt Renault coureur Jolyon Palmer.

De mening in de paddock zijn wederom erg verdeeld. Een grote groep rijders is tegen de invoering van extra hoofdbescherming in de F1. Zij vinden de sport veilig genoeg en vinden dat dit soort kunstgrepen het DNA van de sport aantast. Onder hen is ook Palmer, die van mening is dat er geen enkel reden is om het schild te introduceren.

Sterker nog, de coureurs klagen zelf nooit over een gebrek aan veiligheid en zoeken zelfs meer risico's op. Als bewijs daarvoor noemt Palmer het Indy 500 avontuur van Fernando Alonso. "Ik ben erg blij dat de Halo niet komt, maar ik zit niet te wachten op een schild. Als ik moet kiezen dan kies ik voor die optie omdat het minder zichtbaar is."

"Het is alleen weer een halve maatregel, omdat het maar een deel van de brokstukken tegenhoudt en andere niet. Het ziet er nog altijd niet zo goed uit als een normale Formule 1 auto en ik wil een normale auto."

De FIA probeerde vorig jaar de coureurs door middel van diverse voorbeelden te overtuigen van de noodzaak van extra hoofdbescherming. Tot op heden is dat nog niet gelukt. Palmer vindt zelfs dat coureurs in andere raceklassen grotere risico's lopen, waaronder in de Indycar.

"Mijn mening is niet veranderd. De Formule 1 is veilig genoeg. Als de coureurs zich echt zorgen zouden maken over hun veiligheid dan zouden ze niet in de auto's racen en iedereen rijdt gewoon. Fernando Alonso gaat zelfs deelnemen aan de Indy 500, iets dat veel gevaarlijker is. Dat bewijst ook mijn gelijk. Ik vind een schild compleet overbodig."

Tijdens de Indy 500 rijden de coureurs 200 ronden op een oval met topsnelheden richting de 400 kilometer per uur. Jaarlijks crashen er tijdens de trainingen en race diverse coureurs, waarbij er ieder jaar wel één of meerdere coureurs botbreuken of erger oploopt. 

Volgens Palmer wekt de FIA ten onrechte het idee dat de rijders inspraak hebben over de komst van de extra bescherming. "Er is geen eensgezindheid onder de coureurs, dat denken veel mensen wel. De meningen lopen erg uiteen. Een deel wil niets op de auto, een ander deel het schild en weer en deel de Halo."

"De coureurs zijn het niet eens met elkaar en hebben geen inbreng. Veel mensen denken dat de coureurs hier iets over te zeggen hebben, maar het is aan de FIA en degene die de regels maken. Zij nemen de definitieve beslissing."

Foto: Renault F1

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen