Pirelli: 'Ultrasoft banden kunnen hele race mee in Monaco'

26 mei 16:04 Redactie

Geen slijtage op ultrasoft banden in Monaco


De Formule 1 teams kozen massaal voor de snelle ultrasoft banden voor Monaco. Gisteren werd tijdens de training al duidelijk dat er nauwelijks slijtage is op deze banden.

Bandenleverancier Pirelli geeft zelfs aan dat een pitstop niet eens nodig is tijdens de GP van Monaco. Het is dat de regels voorschrijven dat er een verplichte pitstop is omdat coureurs twee verschillende bandentypen moeten gebruiken. Dit maakt dat het lastig is voor de teams om de juiste keuze te maken. Wanneer wissel je naar de supersoft banden? Deze zijn 0,7 seconden per ronde langzamer.

"We hadden eigenlijk geen slijtage of oplopende tijden. In de tweede training waren de rondetijden erg constant en de verwachting is dat alle coureurs gaan voor een hele lange stint op ultrasoft tijdens de race," laat Mario Isola van Pirelli weten.

Mogelijk kan deze strategie al vroeg de prullenbak in. Een safety car ligt in Monaco altijd op de loer, wat een ideaal moment is voor een pitstop.

"Het is altijd afwachten hoe dat in de race verloopt. De kans op een safety car is hier groot. Als iemand de gok neemt door op supersoft te starten, dan kan die wisselen naar de ultrasoft."

Grootste uitdaging voor de teams vormt de kwalificatie. De verschillen zijn erg klein en de supersoft band is ongeveer zeven tienden per ronde langzamer. Met de top 10 die binnen een seconde zit lijkt het er niet op dat een van de topteams de gok durft te nemen om de supersoft tijdens Q2 te gebruiken.

"Als je in verkeer terecht komt tijdens Q2 dan loop je een groot risico. Inhalen is hier erg lastig, dus het mislopen van Q3 is erg kostbaar hier."

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen