Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli waarschuwt F1-coureurs voor GP Singapore: "Een bijna totaal nieuwe race"

De Motorsport Director van Pirelli, Mario Isola, wijst de teams en coureurs erop dat de Grand Prix van Singapore dit jaar heel anders zal aanvoelen dan drie jaar geleden, toen de F1 er voor de laatste keer reed.

Het is al even geleden dat het Formule 1-circus afreisde naar de straten van Singapore. Het is zelfs zo lang geleden dat Sebastian Vettel nog voor Ferrari reed en in 2019 de winst pakte op het Marina Bay Street Circuit. Hoewel de coureurs natuurlijk hun nodige virtuele kilometers maken in de simulator, zal het vast en zeker nog even wennen zijn om terugkeren op het meest zware circuit van de kalender . Naast het feit dat het fysiek gezien een flinke uitdaging zal zijn voor de coureurs door de broeierige omstandigheden, wordt het ook een uitdaging om de juiste balans te vinden en de banden optimaal te managen. Pirelli's Motorsport Director Mario Isola laat weten dat het als het ware 'een totaal nieuwe race' zal zijn. "Met de 18-inch banden die een compleet andere samenstelling en structuur hebben dan de banden die drie jaar geleden werden gebruikt - en met nieuw asfalt dit jaar - is het bijna een totaal nieuwe race." "In Singapore zijn er veel langzame bochten en draait alles om het maximaliseren van de tractie. We hebben gekozen voor de drie zachtste compounds voor maximale snelheid en grip, maar het is belangrijk om goed de achterbanden te managen om de benodigde tractie te garanderen."

"Belangrijk om de juiste balans te vinden"

Al met een hele lijst met uitdagingen, zo oordeelt Isola. "Aangezien de nieuwe auto's de neiging hebben om last te hebben van onderstuur, wordt het belangrijk om de juiste balans te vinden qua set-up om zo genoeg grip aan de voorkant te vinden zonder dat dit ten kosten gaat van de acceleratie aan de achterkant", legt Isola uit. "Ik denk dat Singapore een vrij lastig circuit is. Iedereen denk dat het een stratencircuit is met smooth asfalt, maar het asfalt is veel agressiever dan Monaco of andere stratencircuits."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'