Ferrari het bewijs dat je wereldtitels niet kan kopen

2016 moest HET jaar van Ferrari worden. Na een dramatisch 2014, volgde een mooie comeback in 2015 en dit jaar moest de lat hoger liggen. De drie zeges van Vettel in 2015 moesten de opmaat vormen voor een succesvol seizoen. De vraag was niet óf het team kon knokken met Mercedes, maar zelfs of het in staat was om de wereldtitel te veroveren. De wintertests werden qua snelste dagtijden gedomineerd door Vettel en Raikkonen, maar testen is testen en racen is racen.

Uiteindelijk draaide het seizoen uit op een opeenstapeling van teleurstellingen, commotie en interne strubbelingen. Het was een Italiaanse bende bij de Scuderia.

Dieptepunten

Zo’n beetje iedere race in de openingsfase van 2016. In Australië valt Raikkonen uit, in Bahrein ploft de Ferrari van Vettel al in de opwarmronde! De toon is direct gezet voor de rest van het seizoen. Ferrari is er als de kippen bij om een oplossing te zoeken en verdere schade en achterstand te voorkomen. De V6 motor wordt geknepen, maar in Rusland moet het torretje weer maximaal presteren.

Uitgelicht:  VIDEO: Conor Daly knalt hem in de muur tijdens Indy 500

Juist in die GP valt Vettel voor het eerst van zijn voetstuk. Met een tirade over de boordradio, die gepaard gaat met veel getier en gevloek. Een race later, de GP van Spanje, vergeet Ferrari om te profiteren van de crash van Rosberg en Hamilton. Niet Ferrari, maar juist Red Bull gaat aan de haal met de zege. Raikkonen bleek niet in staat om met zijn Ferrari de povere Renault aandrijving van de Red Bull te verslaan. Een gouden kans, een gemiste kans.

Tot de zomerstop mocht de media voor ieder raceweekend aanhoren dat de titelstrijd nog niet gelopen was. Ferrari had weer wat nieuws verzonnen, de problemen waren opgelost en vanaf NU zou het Italiaanse team het te kloppen team zijn. Woorden die pas laat in het seizoen afvlakte.

Ferrari kreeg gedurende het seizoen geen grip op Sebastian Vettel die steeds gefrustreerder raakte. In Mexico kwam dat tot een woede-uitbarsting en scheldpartij richting de wedstrijdleider. Op geen enkel moment veroordeelde Ferrari haar stercoureur. In tegendeel! Het ging nog in beroep tegen de straf die de Duitser ontving voor ‘moving under braking’. Niet een keer, niet twee keer… maar bijna drie keer. De manier waarop het team bestuurd werd was Ferrari onwaardig en deed denken aan de jaren 90 voordat Michael Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn het heft in handen namen.

Uitgelicht:  Video: Buddy Lazier crasht uit de Indy 500

Hoogtepunten

Een dubbele podiumfinish in Spanje! Nadat de Mercedessen elkaar van de baan reden lag de rode lopen uit. De zege was voor Verstappen, maar de posities twee en drie waren voor Raikkonen en Vettel. Qua resultaat het hoogtepunt van het seizoen… hoe dubbel het ook is.

Kimi Raikkonen was beter op dreef dan het jaar ervoor. Of was Vettel gewoon zichzelf hopeloos verloren op sommige momenten? De mooiste races kwamen toch echt van de gefrustreerde Duitsers. In Australië, Canada en Abu Dhabi liet hij zien dat hij toch echt de man is binnen Ferrari.

Kimi kwalificeerde zichzelf wel goed, maar imponeerde tijdens de races veel minder. Was er een Ferrari op stoom dan was het toch Vettel. Alleen in Spanje, Engeland en Singapore finishte Kimi voor Vettel. De Duitser finishte in 10 races voor Raikkonen. In de andere  races viel een van beide coureurs uit. De mooie moves waar ‘The Iceman’ om bekend staat zien we nog slechts sporadisch.

Uitgelicht:  Lance Stroll: 'Dit was vragen om crashes'

Rapportcijfer: 6

Ferrari was de teleurstelling van het seizoen. Ging voor de titel, had het hele jaar door de grootste mond en werd slechts derde. Ondanks een megabudget kwam het nooit in de buurt van een zege. Sebastian Vettel verloor zichzelf in de frustratie, daar waar Raikkonen relatief anoniem zijn races reed. Slechts elf podiumplaatsen behaalde het team (7 Vettel – 4 Raikkonen). Het was een seizoen om snel te vergeten.

In 2017 gaat Ferrari wederom door met Kimi Raikkonen en nam het niet de stap om te kiezen voor een jong talent. Wat ons betreft niet de beste keuze, maar we laten ons verrassen door zowel Vettel, Kimi en Ferrari. Wordt 2017 dan wel HET jaar van Ferrari?

Foto: Scuderia Ferrari