Vettel vertoont kampioensonwaardig gedrag

Viervoudig wereldkampioen, Sebastian Vettel, moest dé man zijn die het grote Ferrari weer terug zou brengen naar de top. Was hij in 2015 met veel bombarie binnengehaald en direct goed voor drie overwinningen. In 2016 was de Italiaanse bravoure ver te zoeken en beleefde niet alleen de Italiaanse renstal zijn slechtste jaar, ook Vettel leek in niets meer op de grote kampioen die hij ooit was.

Het seizoen begon nog veelbelovend in Australië toen zowel Vettel als Raikkonen als eerste en tweede doorkwamen na de eerste ronde. Daarna stelde Mercedes orde op zaken en vervlogen de dromen van Ferrari. In de loop van het seizoen zagen ze tot hun afgrijzen steeds vaker ook de Bulls voor zich staan in de uitslag waardoor het ongenoegen bij met name Vettel steeds duidelijker hoorbaar werd.

Hoogtepunten

Tijdens de derde race van het seizoen in China lijkt Ferrari dichterbij aan Mercedes te zijn gekomen. Vettel, ondanks een aanvaring met zijn teamgenoot en Kvyat, pakt verrassend de tweede plaats achter Rosberg. Blij is de Duitser niet met zijn resultaat, alleen overwinningen tellen. Ook in Canada en in Baku staat hij als tweede op het podium. Toch lijkt de Duitser geen schim van zijn vroegere zelf. Pas tijdens de laatste race in Abu Dhabi zien we iets van de oude Vettel terug. Gedreven, ongelofelijk snel, mooie inhaalacties én gewoon volledig gefocust op het racen zelf laat hij eindelijk zien dat hij het nog lang niet is verleerd. Hij pakt nog net de derde podiumplek van Max Verstappen af maar ere wie ere toe komt, hij had hem in Abu Dhabi ook echt verdiend.

Uitgelicht:  Takuma Sato wint Indy 500, Alonso ploft Honda motor

In totaal stond Vettel zeven keer op het podium in 2016.

Dieptepunten

Het seizoen 2016 begint veelbelovend voor Vettel, podiumplaatsen worden binnengehaald maar de zege blijft uit. De schreeuw om een overwinning wordt alsmaar luider en de druk wordt opgevoerd. Vettel raakt betrokken bij menig incident. Te beginnen in de GP van China waar hij Kvyat beschuldigt van het inkomen als een torpedo. Toch wordt hij daar nog tweede. Bij de volgende race in Rusland gaat het opnieuw mis tussen Vettel en Kvyat. Het leidt het einde van het tijdperk Kvyat bij Red Bull in maar ook de periode waarin Vettel steeds duidelijker gefrustreerd raakt.

In België gaat het compleet mis als Verstappen nog net zijn neus in het gaatje aan de binnenkant bij Raikkonen prikt die op zijn beurt door Vettel wordt aangetikt. Gevolg: een gelopen race voor drie rijders en tevens het startpunt voor Vettel om continu zijn ongenoegen over het rijgedrag van de Nederlander te uiten. Het zorgt uiteindelijk voor de zogenaamde ‘Verstappen rule’ oftewel, het niet afwijken van je lijn tijdens de remzone. Hoe ironisch is het dan dat uitgerekend Vettel het eerste, en tot nu toe enige, slachtoffer wordt van deze regel? In Mexico mislukt zijn inhaalpoging bij Verstappen compleet en schiet Verstappen rechtdoor. Vettel komt op zijn beurt in de schoot terecht van Ricciardo en ziet zich genoodzaakt om een ‘Verstappen’ te doen. Wat volgt, is een hoop getier en gevloek waarbij zowel Verstappen maar ook Charlie Whiting, de wedstrijdleider, het moeten ontgelden.

Uitgelicht:  Lance Stroll: 'Dit was vragen om crashes'

Vettel mag zich gelukkig prijzen dat hij voor dit gedrag geen schorsing aan zijn broek krijgt. In de voetbalsport zou hem dat heel wat duurder zijn komen te staan. Nu komt de Duitser er na wat excuusbriefjes en telefoontjes met een berisping van af.

Rapportcijfer: 6,5

Het afgelopen seizoen was in alle opzichten te grillig en met name zijn commentaar over de boordradio was een doorn in het oog van veel formule 1 liefhebbers. Vettel is er na twee seizoenen Ferrari nog niet in geslaagd om de tifosi te doen juichen en een vijfde wereldtitel lijkt verder weg dan ooit. Toch siert het hem dat hij zijn contract bij Ferrari wil uitdienen en vooralsnog niet bezwijkt voor de verleiding van Mercedes. Zijn sterke optreden in Abu Dhabi zal hem ongetwijfeld het nodige zelfvertrouwen geven en hopelijk kan hij deze lijn voortzetten in 2017. Mits Ferrari er eindelijk in slaagt om een kampioenswaardige auto af te leveren.

Uitgelicht:  VIDEO: Conor Daly knalt hem in de muur tijdens Indy 500
Foto: Formula 1