Red Bull houdt geloof in potentie bolide Max Verstappen

11 apr. 16:38 Redactie

Red Bull verwacht halverwege het seizoen mee te doen voor de prijzen


De RB13 van Max Verstappen en Daniel Ricciardo is op dit moment nog geen winnende auto. Sterker nog, de nieuwe Red Bull valt gewoon tegen. Zowel het team als de fans hadden meer snelheid verwacht.

De positieve geluiden van de winterperiode maakte in Barcelona tijdens de wintertest al plaats voor realisme. De eerste races zou het gat een halve seconde zijn, maar vanaf Spanje zou het team in staat zijn om mee te dingen naar de zeges. Inmiddels is het seizoen twee races oud en is duidelijk dat de RB13 veel meer tekort komt dan die halve seconde. Voor Verstappen en Ricciardo zit er niets anders op dan er het beste van de te maken. Proberen te profiteren van de omstandigheden, zoals Verstappen in China deed, en het maximaliseren van het resultaat.

Het sterke punt van Red Bull is anno 2017 het zwakste punt van de auto geworden. In 2016 was het team ijzersterk op het gebied van downforce en het was de verwachting dat het in 2017 kon profiteren van de nieuwe regels.  Downforce speelt dit seizoen een aanmerkelijk grotere rol. Niets blijkt minder waar te zijn, want Ferrari en Mercedes hebben aanzienlijk meer downforce gehaald uit hun nieuwe ontwerpen.

Teambaas Christian Horner liet in China weten dat de RB13 niet afgeschreven mag worden. Halverwege het seizoen moet het een winnende auto zijn.

"De filosofie die wij hanteren is anders die van onze concurrentie. Red Bull gelooft nog altijd in het potentieel van dit ontwerp. We zijn echter nog niet in staat geweest om het maximale uit onze auto te halen."

"Complimenten voor Ferrari en Red Bull die beide een zeer sterke auto hebben ontwikkeld. Ik heb er het volle vertrouwen in dat we ons later dit seizoen in de strijd met hun mengen." liet Horner weten aan motorsport.com

De progressie van het team moet deel komen van Renault dat op diverse vlakken achter de feiten aanloopt. Zo rijdt het team nu met de oude MGU-K, hybride deel, van de motor, omdat de nieuwe versie niet betrouwbaar was. Deze oude versie is zwaarder en minder efficiënt, wat per ronde minimaal twee tienden van een seconde kost. Daarbij komt dat Renault verwacht dat het ruim een halve seconde per ronde tekort komt op de topfabrikanten op puur motorvermogen.

In Rusland wordt waarschijnlijk de nieuwe MGU-K ingezet en in Spanje komt er de eerste (kleine) upgrade van de motor. Deze upgrades moeten goed zijn voor enkele tienden aan tijdwinst. In Canada komt de grootste upgrade van dit seizoen die nog eens drie tienden op moet leveren per ronde.

Red Bull zelf werkt op dit moment hard om het ontwerp te verbeteren. De keuze voor een 'clean' ontwerp met weinig aerodynamische vleugeltjes heeft niet goed uitgepakt. Het introduceren van nieuwe onderdelen kost echter tijd. De verwachting is dat er tijdens de eerste Europese race(s) van het seizoen ook diverse grotere wijzigingen doorgevoerd worden aan de RB13.

Foto: Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen