Red Bull: 'Huidige motoren maken de Formule 1 kapot'

31 mei 10:18 Redactie

Red Bull vindt motorformule en kosten absurd


Als het aan Red Bull ligt dan neemt de Formule 1 eerder gisteren dan vandaag afscheid van de hybride V6-motoren. De motoren zijn veel te duur en te complex, ze maken de F1 kapot.

Die mening is Helmut Marko toegedaan die in de recente weken al vaker van zich liet horen. Het dreigement van Red Bull om de Formule 1 te verlaten als de motorensituatie niet verandert werd nogmaals herhaald. 

"Ja, we verlaten de F1 als de motoren niet veranderen," laat Marko aan Motorsport-Magazin weten. 

Red Bull wil motoren die maximaal tien miljoen per jaar kosten, veel minder complex zijn en onderling gelijkwaardiger. Daarnaast moet het voor nieuwe fabrikanten mogelijk zijn om in te stappen in de Formule 1. Met de huidige motoren is dat niet mogelijk door de torenhoge kosten en complexiteit. 

"Voordat we durven te praten over een budgetcap moeten we eens nadenken over de motoren. We betalen nu twintig miljoen per jaar voor motoren. Complete waanzin."

"Een upgrade van het brandstofmengsel kost momenteel al twee miljoen euro. De motoren moeten zo zijn dat onafhankelijke partijen zoals Illien en Cosworth competitieve motoren kunnen bouwen. Deze zijn dan te koop voor renstallen zoals Red Bull, Toro Rosso, Sauber of McLaren."

Red Bull voelt zich nog altijd gechanteerd door Mercedes dat weigerde om motoren te leveren. Om die reden zit het team nog altijd vast aan Renault. Een soortgelijk iets ziet Marko momenteel bij McLaren dat na drie dramatische jaren met Honda ook graag de beschikking krijgt over betere motoren. Het zit echter gebonden aan Honda, wat volgens Marko een zeer slechte zaak is.

"De toekomst van McLaren in de F1 staat op het spel. Sponsoren lopen weg vanwege de slechte resultaten. Misschien dat ze onder druk uiteindelijk een Mercedes-motor kunnen krijgen, of dat Mercedes motorleverancier Honda alsnog gaat helpen door kennis te delen."

"Dat zullen ze dan alleen zo doen op een manier waarvan Mercedes zelf geen hinder ondervindt."

Hulp aan Honda slechte zaak


Daar waar Helmut Marko graag ziet dat Honda ook competitief wordt vindt hij het een slechte zaak als het hulp krijgt van Mercedes. Teams mogen onderling geen informatie uitwisselen of onderdelen ter beschikking stellen aan elkaar.

"Op het moment dat wij Toro Rosso bijvoorbeeld details over onze ophanging geven dan riskeren wij een schorsing. In het geval van motoren zouden fabrikanten ineens gegevens mogen delen?"

"De motoren zijn technisch een meesterwerk, maar passen totaal niet bij de Formule 1. Het zijn de ingenieurs die er trots op zijn, maar als er liefst acht mensen nodig zijn om een F1-motor te starten zijn we verkeerd bezig. Het publiek wil luide motoren, met echt geluid en beleving."

Liberty Media staat aan kant van Red Bull 


Ross Brawn van Liberty Media heeft de opdracht meegekregen om de Formule 1 te hervormen. De kosten moeten fors omlaag, de races moeten attractiever worden en de motorformule moet veranderen. Helmut Marko is blij dat Brawn aan de kant van teams als McLaren en Red Bull staat.

"Het is voor Liberty duidelijk dat de F1 niet door kan gaan met deze reglementen. Ze hebben ons verzekerd dat ze aan onze kant staan."

De autofabrikanten houden vast aan de wens om hybride motoren te gebruiken in de Formule 1. Volgens Marko zijn het verkooppraatjes om een groen imago te krijgen.

"Er zijn geen straatauto's met dit soort motoren en die gaan er ook nooit komen."

Foto: Red Bull Contentpool

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen