Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-kopstuk blij en gefrustreerd na kampioensjaar Verstappen: "Hadden meer verdiend"

Paul Monaghan, de Chief Engineer van het Red Bull-team, vertelt in een interview met RacingNews365 over de uitdagingen waarmee zijn team te maken kreeg tijdens de ontwikkeling van de bolide waarmee Max Verstappen kampioen werd.

Paul Monaghan is een naam die bij het grote publiek minder bekend is dan een Christian Horner of Adrian Newey, maar achter de schermen speelt de Brit, die al sinds de jaren '90 actief is in de Formule 1, een belangrijke rol . Hij is de Chief Engineer van Red Bull, wat betekent dat het zijn taak is om het team tijdens een raceweekend het maximale uit de bolide van Max Verstappen en Sergio Perez te laten halen. Hij is als het ware de rechterhand van topontwerper Newey. RacingNews365 en Racecar Engineering interviewden Monaghan over het afgelopen jaar en de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes. Hij was lovend over het personeel op de verschillende afdelingen in de Red Bull-fabriek, dat vorige winter (2020-2021) samenkwam en een titelwinnende auto wist te produceren. In eerste instantie zouden de uitgebreide nieuwe technische regels, die dit jaar in gaan, vorig jaar al ingaan. Door de pandemie werden die een jaar uitgesteld, waardoor het 2020-chassis mee werd genomen naar 2021. Ondanks dat de ontwikkeling grotendeels bevroren werd, waren er nog steeds uitdagingen voor de teams, met aanpassingen aan de vloer, bargeboards en diffuser. Tegelijkertijd konden de teams tokens spenderen aan verschillende gebieden van hun auto.

Monaghan prijst Red Bull na titel Verstappen

Red Bull gaf haar tokens uit aan een nieuwe behuizing van de versnellingsbak, maar tegelijkertijd werden er dus ook wijzigingen doorgevoerd aan verschillende aerodynamische onderdelen en moest er ook nog eens een gloednieuwe Honda-motor worden ingepast in de RB16B. Monaghan vertelt dat hij onwijs trots is op zijn personeel, dat de winter met succes doorstond. "Als je ons vraagt 'waar ben je het meest trots op?', dan moet ik tocht echt zeggen de moeite die er in het produceren van een competitieve auto is gestopt. De auto kwam de winter uit en won veel races en was meteen snel en betrouwbaar", zo laat de Brit optekenen aan deze website. Hij stopt even, en benadrukt dat een andere partij ook niet vergeten mag worden. "Ik mag Honda niet vergeten. Zij hebben er alles aan gedaan om ons een betere motor te geven en vanaf het begin was dat opmerkenswaardig. Al met al werd al die moeite van het team beloond met een snelle auto voor het 2021-seizoen." Red Bull wist na zeven titels op rij voor een Mercedes-coureur (zes keer Hamilton en een keer Rosberg) met behulp van Max Verstappen de dominantie te doorbreken. Voor het eerst sinds 2014 won Mercedes niet beide wereldtitels. Gevraagd hoe Red Bull dat voor elkaar kreeg, is Monaghan duidelijk "Iedereens skills, iedereens enthousiasme en iedereens bereidheid om te veranderen en zich aan te passen. We hebben wat meer pijn geleden dan we misschien hadden gedaan als de wagen helemaal bevroren was geweest - maar dat was wel het meest bevredigende van het jaar."

Een grote teleurstelling voor Red Bull

Maar tegenover de vreugde bij de titel van Verstappen stond de teleurstelling bij het mislopen van de wereldtitel bij de constructeurs. Monaghan geeft toe dat dat toch een bron van frustratie is geweest. Wel deed het team tot aan de laatste race van het jaar mee om de kroon der constructeurs. Uiteindelijk kwam het team van Verstappen en Perez 28 punten tekort om Mercedes van haar troon te stoten. "Als ik terugkijk naar het meest teleurstellende... of beter gezegd het meest frustrerende van het vorige seizoen, is dat dat we niet mee konden doen in het kampioenschap voor de constructeurs zoals we dat wel deden bij de coureurs", vertelt de Red Bull-man. "Ik weet dat het slecht is om in de sportwereld te zeggen dat iets je toe hoort te komen - dat je iets verdient. Maar het voelde door al die moeite die iedereen er in heeft gestoken alsof we een betere kans hadden verdiend in de strijd om het constructeurskampioenschap." "We hadden tijdens de apotheose in Abu Dhabi dichter op Mercedes moeten staan", zo doelt hij alle pech en crashes waar zijn team door het jaar heen mee te maken kreeg. "Maar goed, het mocht niet zo zijn en dat is waarschijnlijk het meest verdrietige van alles", aldus Monaghan. In 2022 gaat Red Bull met behulp van onder meer Monaghan op zoek naar de twee wereldtitel op rij met Verstappen, en hoopt men dit keer logischerwijs wel Mercedes van de constructeurstroon te kunnen stoten.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"