Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull mysterieus over nieuwe auto Verstappen

RacingNews365 Formule 1-journalist Dieter Rencken praat je in zijn wekelijkse column (zonder Grand Prix-weekend) bij over de laatste informatie, geruchten en kleine nieuwtjes uit de koningsklasse van de autosport.

RacingNews365 verzamelt dagelijks nieuwsfeiten, waarvan veel net te klein zijn om een speciaal nieuwsbericht te rechtvaardigen, maar die gezamenlijk veel leemtes opvullen. Ook zijn er andere onderdelen die (nog) niet geverifieerd kunnen worden, maar deze kunnen in de nabije toekomst uitkomen of simpelweg ingehaald worden door andere gebeurtenissen en uiteindelijk verdwijnen. Vandaar deze nieuwe rubriek, die onuitgegeven materiaal en 'voorbarige feiten' verzamelt, en ze in brokken presenteert tijdens weekenden zonder Grand Prix. Verder wordt de F1-volger middels Dieters Dagboek regelmatig op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rechtstreeks uit de F1-paddock.

Launch seizoen

Er was een tijd dat F1-teams uitbundige launches organiseerden die vooral bedoeld waren voor de media, die graag naar teamfabrieken of exotische oorden reisden voor praatjes met teambazen, technisch directeuren en coureurs over hun nieuwste strijdwapen, die steevast op die dag werd onthuld - meestal door coureurs die op uitdagende wijze de satijnen lakens van de auto rollen. Toen kwamen covid en het nieuwe tijdperk F1-reglementen, die niet alleen de zaken ingewikkelder maakten qua tijd, maar er ook toe leidden dat sommige teams dummy's (of zelfs 'tijdelijke' wagens) onthulden om niet te vroeg open kaart te spelen. Nu horen we dat ten minste drie teams, Red Bull, AlphaTauri en Alfa Romeo (Sauber), dit jaar zonder de echte auto's aftrappen met de launch. De teams van de energiedrankjesfabrikant vliegen naar New York om te praten over 2023 - zonder auto's! Anderen zullen dit voorbeeld waarschijnlijk volgen, of gewoon opnieuw de 2022-showauto's laten zien en de echte bolides onthullen tijdens testdagen in Bahrein (23-26 februari). RacingNews365 zal uiteraard aanwezig zijn met een team van journalisten en technische specialisten.

Red Bull Powertrains

Over Red Bull gesproken: we horen dat ze in New York niet alleen een voorproefje van hun komende seizoen zullen geven, maar ook enkele plannen voor de 2026 en daarna zullen presenteren. Het nieuwe motorreglement van de F1 treedt dan in werking en zoals hier geanalyseerd, is Ford een uitstekende kandidaat om de interne motoren van Red Bull te 'badgen' met de blauwe ovaal van het automerk. Zouden Red Bull en Ford, gezien de locatie, een toekomstige deal kunnen aankondigen en zo wat van de Andretti-Cadillac aandacht afpakken?

Een nieuwe Alpine-investeerder

Zoals hier onlangs bekend werd gemaakt , is het Franse team op zoek naar externe investeringen om geld vrij te maken voor de toekomstige (auto)plannen van het merk. We horen dat er waarschijnlijk snel een deal wordt aangekondigd, mogelijk zelfs voordat het team zijn plannen voor 2023 onthult op 16 februari in de gigantische evenementenhal Printworks in het Londense Surrey Quays. Het geld zou komen van een Aramco/Geely investeringssyndicaat. De eerste naam is natuurlijk niet alleen een Formule 1 trackside- en titelsponsor, maar ook een technische en livery partner van Aston Martin F1. Daarnaast is het een aandeelhouder van het autobedrijf Aston Martin Lagonda Ltd. Lotus (en Volvo) eigenaar Geely vergroot geleidelijk zijn aandeel in AML, terwijl Lotus onlangs een joint venture is aangegaan met Alpine voor de ontwikkeling van straatauto's. Zou een samenwerking tussen Alpine/Lotus/AML in het verschiet kunnen liggen? Zo ja, waar blijven dan de twee F1-teams?

Williams

Recent nieuws uit het Britse Companies House Register wijst uit dat Williams 36 miljoen pond (41 miljoen euro) aan aandelen heeft uitgegeven om kosten van het team, gecontroleerd door Dorilton Capital, te dekken. Uit de laatste depots (eind 2021) blijkt dat Williams Grand Prix Engineering Ltd. een verlies van 11,9 miljoen pond heeft geleden op een totale omzet van 95 miljoen pond (ongeveer 108 miljoen euro) voor het eerste boekjaar onder Dorilton. Dit is ruim onder het toen geldende budgetplafond van 145 miljoen dollar, waarbij kosten als marketing-, reis- en verblijfskosten en de salarissen van coureurs en de top drie werknemers niet werden meegerekend. Williams besteedde dus minder dan de helft van wat Mercedes en Red Bull uitgaven en dat geeft aan waarom de nu vertrokken teambaas Jost Capito weinig vooruitgang boekte.

Porsche

Meerdere bronnen houden vol dat Porsche zich niet heeft aangemeld als leverancier van F1-motoren voor 2026 en daarom niet voorkomt op de lijst van de zes geaccepteerde inschrijvingen. De geruchten die deze week in dubieuze media de ronde deden dat Porsche Williams zou willen overnemen, hebben dus geen schijn van slagingskans, tenzij Porsche bij Audi smeekt om de motoren daarvan te gebruiken en te 'badgen'. Stel je de merkschade voor als Audi's team Williams-Porsche zou verslaan. Men wijst op de interne WEC-competitie halverwege 2010 tussen beide merken van Volkswagen Group, maar daarbij wordt over het hoofd gezien dat ze met verschillende krachtbronnen concurreerden: Audi met V6 diesels en Porsche met V4 benzinemotoren.

Drive to Survive

Het Amerikaanse autoblad Motor Trend publiceerde deze week zijn jaarlijkse 'Person of the Year'-lijst met de 50 belangrijkste beïnvloeders in de autowereld. Er wordt veel gesproken over de recente opkomst van de F1 in de Verenigde Staten, maar slechts één F1-persoonlijkheid staat in de lijst op de 48e plaats. Niet Lewis Hamilton of Max Verstappen, noch Christian Horner of Toto Wolff of zelfs F1-CEO Stefano Domenicali, maar iemand die in en uit de F1 flitste: de sympathieke Sean Bratches. Wie? Sean werd in 2017 door Liberty Media aangesteld om toezicht te houden op de commerciële activiteiten van de F1, en Drive to Survive was zijn bedenksel. De lijst van Motor Trend laat zien dat de Formule 1 (nog steeds) ver van 'mainstream' is in de autowereld. Toch blijven de teams en de F1 zelf vastbesloten om Michael Andretti en Cadillac buiten te sluiten...

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China