Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-plan met Amerikaans talent valt in duigen: FIA laat zich niet onder druk zetten

Red Bull-adviseur Helmut Marko had een uitgebreid plan voor AlphaTauri, Pierre Gasly en het Amerikaanse talent Colton Herta. Hiervoor moest de FIA nog wel een 'vrijstelling' geven voor de superlicentie van laatstgenoemde, maar de FIA zegt volmondig nee.

Silly season is sinds de aankondiging van het vertrek van Fernando Alonso naar Aston Martin in volle gang. Alpine mist nog altijd een coureur voor 2023. Oscar Piastri, junior van het Franse team, heeft een contract ondertekend bij McLaren en veel andere opties binnen de Alpine-poule zijn er niet. Bij Red Bull en AlphaTauri kwamen ze met een mogelijke oplossing. Pierre Gasly mocht van Helmut Marko de overstap maken naar Alpine, maar alleen als er bij AlphaTauri een waardige vervanger kon komen. Dit zou Colton Herta moeten zijn, een Amerikaans talent dat momenteel uitkomt in de IndyCar. Herta heeft echter niet genoeg punten op zijn superlicentie en als oplossing wilde Marko een soort 'vrijstelling' van de FIA, zodat hij alsnog kon debuteren in de F1 bij AlphaTauri. De FIA geeft echter niet toe. Een vrijstelling voor Herta komt er niet, dus het hele plan van Red Bull en AlphaTauri om een overstap te verzorgen voor Gasly kan in de prullenbak. FIA-president Mohammed Ben Sulayem staat naar verluidt volledig achter de huidige regels. "De FIA zal zich niet onder druk laten zetten om regels te veranderen zonder de juiste procedure", laat een woordvoerder van de FIA weten aan RacingNews365 . "Dit omvat ook aanpassingen aan de structuur van de superlicenties." "De voorzitter van de FIA hecht veel belang aan het beleid en de transparantie in sportzaken. De FIA zal niet buigen voor de druk van de teams en zal bij de procedure voor de superlicenties het juiste proces volgen."

F1-bestuursorganen staan niet achter een vrijstelling

De commerciële rechtenhouder van de Formule 1, Liberty Media, is naar verluidt ook tegen het veranderen van de superlicentiestructuur. F1-CEO Stefano Domenicali was eerder president van de FIA Single Seater Commission. In deze periode, zo begrijpen we, is de huidige superlicentiestructuur ingevoerd. Het plan om Herta naar de Formule 1 te halen gaat dus vooralsnog niet door. Dit heeft grote gevolgen voor de coureursmarkt, nu AlphaTauri zeer waarschijnlijk ook in 2023 gebruik zal maken van Gasly's diensten. Alpine zal dus zeer waarschijnlijk een andere coureur moeten gaan kiezen. Mogelijk wordt dit Nyck de Vries , maar ook junior Jack Doohan, zoon van meervoudig GP500-kampioen Mick Doohan, wordt genoemd.

Verstappen de 'oorzaak' van het huidige puntensysteem

Saillant detail in het Herta-superlicentieverhaal is dat het huidige puntensysteem is ingevoerd in 2016, een jaar na het Formule 1-debuut van Max Verstappen. De toen nog 17-jarige coureur kon na slechts één jaar in de Formule 3 debuteren in de koningsklasse, wat volgens sommigen veel te vroeg was. Na het debuut van Verstappen werden de superlicentieregels aangepast. Als Verstappen volgens de nieuwe regels wilde debuteren in de F1, dan was dat toentertijd niet gelukt. De Nederlander zou slechts 20 superlicentiepunten hebben (van de benodigde 40) en daarnaast is de minimumleeftijd verhoogd naar 18 jaar.

Vrijwel alle teambazen tegen versoepeling voor Herta

De meeste teambazen waren tegen het idee om Herta een soort vrijstelling te geven. Dit zou kunnen via een 'force majeure' (overmacht), waarbij de FIA alsnog een F1-debuut van de Amerikaan waar kon maken. Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur vond het niets te maken te hebben met force majeure. "Je hebt overal in de wereld kampioenschappen gehad waar je punten had kunnen scoren. We kunnen prima zonder het systeem, maar het heeft op dit moment niets te doen met force majeure." Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft woorden van dezelfde strekking klaar: "Het zou volledig verkeerd zijn om je hier te beroepen op force majeure. De regels zijn er om onze sport te beschermen en om er voor te zorgen dat we de juiste procedures volgen. Herta mag meedoen als hij het gevraagde aantal licentiepunten heeft, maar niet onder andere voorwaarden." Guenther Steiner, teambaas van Haas, wees naar de regels in het algemeen. "We hebben regels die we moeten volgen. Als we die niet meer volgen en uitzonderingen gaan zoeken, dan denk ik niet dat het goed gaat. Ik doel hierbij niet alleen op Herta, maar over de regels in het algemeen." Logischerwijs waren de teambazen van Alpine, Red Bull en AlphaTauri wel voorstander van een versoepeling, maar na het duidelijke antwoord van de FIA zal deze er dus niet komen. Herta kan in de toekomst nog steeds debuteren in de Formule 1, maar zal hiervoor dus wel gewoon de 40 superlicentiepunten moeten hebben.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"